Met de camper naar .....

Camperen tussen de ezels

Donderdag 2 mei
Rond de klok van 9 uur waren we klaar om te vertrekken, we werden uitgezwaaid door de camping eigenaresse die we blij gemaakt hadden met een klein zakje stroopwafels en sleutelhanger met delftsblauwe klompjes. Vol trots liet ze een paar rode klompen zien die ze ooit van een Nederlandse gast gekregen had maar ze kon er echt niet op lopen zei ze. Na even te zijn gestopt bij de Lidll en een tankstation ( diesel kost hier ongeveer 1.60 euro) vertrokken we richting Tata een afstand van 85 km met een tussenstop in Pannonhalma waar een duizendjarige benedictijnse abdij staat die we wilden bezoeken.

Vanuit de verte kon je hem op een hoger gelegen heuvel zien liggen. Het klooster van de Benedictijnse Orde werd gesticht in 996 en speelde een belangrijke rol in de verspreiding van het christendom in middeleeuws Midden Europa. Tot op de dag van vandaag functioneert de gemeenschap van monniken hier nog steeds. Het complex bestaat uit een kloostercomplex, basiliek, onderwijsgebouwen, botanische en kruidentuinen. Wie meer over dit complex wil weten zal even moeten googelen wnt het heeft een lang geschiedenis. Vooral de bibliotheek was indrukwekkend en buiten had je een prachtig uitzicht over de omgeving.

Tegen twaalf uur vertrokken we voor de laatste 54 km waar we uiteindelijk ( dit wordt een vakantie van de lange adem😉) 2,5 uur over hebben gedaan. We kwamen op de snelweg in een file waar we zo’n 10 km ingezeten hebben, het ging van drie naar uiteindelijk 1 rijbaan en wat schetst onze verbazing er reed een kleine (formaat caddy) wegwerkersauto met drie mannen die een geel afzetlint aan het verwijderen waren van de weg. Je vraagt je werkelijk af waarom ze dat niet in de avond of vroege morgen kunnen doen. Wij hebben er in elk geval wel om moeten lachen zo komisch zag het eruit. Uiteindelijk arriveerden we om 14.30 op natuurcamping Farmunk, een 17 ha groot privegebied van jonge mensen die zelf graag kamperen in nomadische stijl. Het is gratis maar ze waarderen het als je iets van hun gerechten koopt. Het is een oase van rust en met een grote schommel in de treurwilg waan je, je weer even een kind.

De geiten, honden en ezel lopen gezellig met je mee en je hoort de hele dag de vogels fluiten, kikkers kwaken, de kleine bonte specht zat naast ons vrolijk te hakken in een boom en tegen de avond scheerden er gekleurde vogels over het meer, ze pikken de watervliegjes op en nestelen zich in de bomen.

Googelen vertelde dat het bijeneters zijn. Wij hebben heerlijk aan het water zitten genieten van deze rust. Na een goede nachtrust werden we wakker van de regen, die was gelukkig van korte duur zodat we later op de morgen konden gaan fietsen rond het Tatameer.

Tata (24.000 inwoners) staat bekend om zijn meren, bronnen en bezienswaardigheden. Het belangrijkste en oudste historische bouwwerk is de burcht met vier torens die door de Turken-oorlogen en later door de Habsburgse troepen werd verwoest. Het is nu een museum.

Wat opvalt zijn de gigantische grote en in alle kleuren irissen die overal staan. Ook tijdens het fietsen hoor je continu de vogels fluiten, jammer dat je dat in Nederland zo weinig meer hoort. Bij een lokaal eettentje langs de route gepauzeerd en als je dan 2 euro af moet rekenen voor een koffie en een latte wordt je toch helemaal blij.

Nadat we op deze 4e mei ons idyllisch plekje verlaten hadden liet ook de zon zich al snel weer zien. Onze bestemming was de aan de Donau gelegen stadscamping in Esztergom, een afstand van zo’n 75 km. Onderweg weer voor een paar dagen boodschappen gedaan en de keuze is reuze in de grote supermarkten. Ik heb bv nog nooit zoveel soorten en hoeveelheden toiletpapier in een winkel zien liggen.

We werden vriendelijk ontvangen op de camping, het is overal nog erg rustig en we staan hier met vier campers op een veld vol met madeliefjes, het is een prachtig gezicht, helaas zijn ze vandaag wel begonnen met het maaien maar wij hebben er in elk geval van kunnen genieten.

Na de lunch hebben we de wandelschoenen aan gedaan en zijn we de stad ingelopen. Esztergom ligt aan de Donau, de grensrivier met Slowakije en is één van de oudste steden van Hongarije. Sinds 1715 is het een bisschoppelijke hoofdstad en is de basiliek de grootste kerk van Hongarije. Hij werd naar het voorbeeld van de Sint Pieter in Rome tussen 1821 en 1856 gebouwd en heeft een lengte van 118 meter en is 72 meter hoog. Hij staat op een hoger gelegen gedeelte in de stad en we hebben heel wat trappen moeten beklimmen voor we boven waren ( en natuurlijk kwamen we er later achter dat er ook een andere weg naar boven liep, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan 🙂 ) maar het was de moeite waard, de basiliek is prachtig.

Naast de basiliek staat het kasteel van Esztergom, meer dan vijf meter hoog met steile zijmuren. Het staat op de UNESCO Werelderfgoedlijst en er is een museum in gevestigd die de geschiedenis van Hongarije in de Middeleeuwen laat zien. Vanaf de muren van het kasteel heb je een prachtig uitzicht over de Donau. Wij hebben een terras opgezocht om onze dorst te lessen om daarna terug te wandelen naar de camping.

Morgen gaan we naar Boedapest en daar zullen we ook de aanvullemde foto's op onze foto-site zetten.

Richard, Zinnia en Mirte

Ziet er weer prachtig uit allemaal. Heerlijk om in die rust op vakantie te kunnen. En dan ook nog mogen schommelen, het kan niet op 😉

Jos en Maria

Het is nu al weer een prachtige reis... wij genieten mee

Netty en Johan

Wat n bijzonder mooi land, met ook zijn ups ( letterlijk en figuurlijk) gezien het trappen lopen, en lopen tussen de ezels en de geiten,geweldig.En natuurlijk de rust en de prachtige vogels,....genieten😊😊

Inge

Geweldig! Wandelen met een ezel en geitjes en nog meer gevolg in de lucht, die rust…..het lijkt mij heerlijk. En dan heb ik het nog niet over de prachtige natuur waar jullie je in bevinden.
Laat ik nu altijd gedacht hebben dat Hongarije een beetje achtergesteld land was op gebied van supermarkten ed. Maar daar heb je dus ook gewoon de Lidl en een keuze uit zoveel soorten pleepapier 🧻 absurd 😝
Enjoy 😊

Roland

Die hele rij toilet-papier kwamen we tegen in een Tesco-Extra, die een LeClerc Hypermarché in Frankrijk naar de kroon stak. Van elektronika tot kleding, van speelgoed tot levensmiddelen. Zelfs Thaise Curry pasta konden we kopen. Qua prijzen is het een genot: 800 gr. volkoren brood voor nog geen €1,50, maar de ‘luxe’ producten (zoals deodorant) hebben West-Europese prijzen.

Hanni

Fijn dat jullie zo genieten, ga zo door.

May

Het is weer heerlijk genieten van jullie verhalen en mooie foto’s. Nu benieuwd naar Boedapest. Blijf genieten.

Anny

Weer mooie verhalen en mooie foto’s. Jammer van die fikse boete….daar had je heel wat terrasjes voor kunnen pikken.
Geniet verder van jullie vakantie, dan genieten wij op afstand mee.

gerda van bruggen

ik heb vandaag pas jullie site geopend wat een mooi avontuur wat jullie weer aan gaan