Met de camper naar .....

We gaan naar het land van Viktor Orbán

Onze lange reis gaat dit jaar naar het 'buitenbeentje' van de Europese Unie, Hongarije, het land van Viktor Orbán, die sinds 2010 de Minister-President van het land is. Natuurlijk gaan wij niet voor Viktor naar Hongarije, maar voor zijn rijke geschiedenis, prachtige natuur en naar het schijnt heel vriendelijke mensen. Denk je aan Hongarije, dan zie je de eindeloze poesta voor je, een graslandschap met een hoog grondwaterpeil. Het woord is afgeleid van puszta in het Hongaars, hetgeen leegte betekent. Het Hongaars is ook een buitenbeentje in het talenlandschap van Europa: het behoort tot de Fins-Oegrische talen en is Europa binnen gekomen van achter de Oeral. Het Fins en het Hongaars mag dan wel tot dezelfde talenfamilie behoren, voor een Fin klinkt het Hongaars net zo onbekend als het voor ons klinkt. Wij hebben maar één leenwoord dat uit het Hongaars stamt. Onze koets (in het Spaanse Coche, Duits Kutsche, Engels Coach) komt van het voertuig dat kennelijk als eerste in Kocs (spreek uit koets) in Hongarije werd ontwikkeld en in Hongarije nog veel rond rijdt..

We maken een groot rondje, onderverdeeld in 18 etappes, beginnend in Györ in het Noord-Oosten, om in het noordelijk heuvelland/karstgebergte te blijven tot aan Aggletek dat op zo'n 200 km in vogelvlucht ligt van het drielandenpunt Slowakije-Hongarije-Oekraïne. Ondertussen doen we de steden Esztergom, Boedapest en Eger aan, bezoeken we het kunstenaarsdorp Szentendre, wanen we ons in de 17e eeuw in het dorp Hollókö (Ravensteen), bezoeken we het buitenverblijf van Sissi en nemen we ook een kijkje in Szenkút (het Lourdes van Hongarije waar Maria aan een herdersjongetje is verschenen).

Hollókö (Ravensteen)

Van Aggeletk gaan we naar het zuiden, verlaten we de heuvels en komen op de Poesta aan, waar we een afspraak hebben met de grootste stoeterij van Hongarije en dan vooral met de Puszta-Koetsiers. Als het goed is maken we een tochtje in zo'n kar/koets.

We steken vervolgens de vlakte over naar de steden Kecskemét en Szeged om dan via Pécs naar het Ballameer te gaan (Ballaton in het Hongaars). We eindigen onze rondreis in Sopron om daarna de grens met Oostenrijk weer over te steken.

Het buitenverblijf van Sissi en Keizer Franz Josef

Netty en Johan

Lieve allebei, een heerlijk vooruirzicht,jullie vakantie naar Hongarije mag bijna beginnen.Wij reizen fezellug mee en zijn venieuwd naar jullie verhalen.Dikke kus en goede reis gewenst

Netty en Johan

Sorry voor de typefouten. Bril niet op🤣

Carla

Fijne reis!!! Ik reis thuis met jullie mee.

Pam

Heerlijk om weer "mee te mogen reizen" ......en nog wel naar Hongarije....goede reis en ik verheug me er nu al op !!
Groetjes uit Velp.
Pam.

Niek,

Ik ga jullie volgen en genieten van de verhalen. Succes met de reis!

Maaike

Wat leuk zoveel herkenbare steden waar jullie heen reizen, ook de poesta’s, zelf vele jaren met de caravan op vakantie geweest naar Hongarije, onze eerste reis was in 1986! Veel plezier kijk uit naar jullie reisverslag !

Inge

Ben heel benieuwd naar deze reis, wij zijn alleen in Budapest geweest op stedentrip. Verder niet dus laat mij graag verrassen door jullie verhalen! Alvast heel veel plezier!

Harry Sleijser

Geheel onbekende streek voor mij, behalve een eerder Hongarije welke zich losweekte.
Geen politiek verder, genieten en kijk weer uit naar jullie foto's.
Doe voorzichtig, met andere weg gebruikers saam.
Toi!

May

Mooi jullie eerste verhaal al te lezen over jullie reis naar Hongarije.
Goede reis en ik reis graag met jullie mee. Groetjes

susan

Wij wensen jullie een supermooie en veilige reis. Geniet met volle teugen!!! We gaan weer genieten van de mooie verhalen en prachtige foto's
liefs Hans en Susan

Richard, Zinnia en Mirte

Fijne reis alvast!
Wanneer staat het vertrek gepland?

Jos en Maria

Fijne vakantie... geniet ervan !

Anne Marie Bosje

een hele fijne reis. geniet!!!

Tonnie

Een hele fijne vakantie toe gewenst, genieten maar weer.....
Lieve gr. Theo en Tonnie

Jantje

Veel plezier en ga vooral genieten van al het moois en de avonturen.
Een dikke knuffel