Met de camper naar .....

Terug naar het verleden . . . . .

Omdat we geen zin hebben om in een keer terug te rijden naar huis stoppen we in Cloppenburg.
Cloppenburg is een stad, ongeveer 100 km ten noordoosten van de Nederlandse grens ter hoogte van Ter Apel. Het is de Kreisstadt van het gelijknamige Landkreis Cloppenburg in de deelstaat Nedersaksen.
Tegen een uur of 11 gaan de wandelschoenen aan en we besluiten om het openluchtmuseum te gaan bezoeken. Dit Nedersaksische openluchtmuseum is het oudste “dorpsmuseum” in Duitsland.

Aan de hand van meer dan 50 compleet ingerichte historische gebouwen worden hier de werk-,woon-en leefomstandigheden gedocumenteerd van de plattelandsbevolking in Nedersaksen vanaf het einde van de middeleeuwen tot de jaren 50 van de vorige eeuw.

We volgen het bord museum en komen aan bij een gesloten poort met ernaast een bel. Het bleek dat we aan een achteringang stonden maar een vriendelijke mevrouw heeft hem geopend met de mededeling dat we ons konden melden bij de ingang, dus wij moesten dwars door het openluchtmuseum om bij de kassa uit te komen om daarna vervolgens de route weer te gaan lopen. Het vertrouwen is dus groot, want we hadden in principe gewoon het park kunnen bezichtigen en door dezelfde deur er weer uit lopen. Maar we hebben netjes onze entree betaald om daarna op ons dooie gemak alles te bekijken.

Natuurlijk zagen we veel herkenbare dingen en het leven hier scheelde niet veel met Nederland, het was vooral hard werken voor de meeste mensen.
Ook voor de kinderen is het erg leuk, ze mogen zelf mee brood bakken, blauwverven (tas) en diverse andere activiteiten.

Na een uurtje of 3,5 hadden wij alles gezien en zijn we nog even het dorp in gelopen want je kunt niet met lege handen thuis komen bij je kleinkinderen.

In de loop van de avond ging het regenen en dat deed het de volgende morgen nog steeds, de bedoeling was om nog te gaan fietsen maar het weerbericht gaf de hele dag regen dus besloten we om naar huis te rijden en daar scheen de zon!
Het waren vier leuke en relaxte weken, overal was het nog rustig omdat de grote vakantie’s nog moesten beginnen.
Alle volgers bedankt voor jullie leuke reactie’s en tot onze volgende reis.

Alle foto's van onze Sprookjesroute en ook de video-beelden vind je op onze Fotosite

Ron

Zijn juliie toevallig niet in Arnhem aangekomen zonder dat jullie het wisten?

Veilige en plezierige terugreis nog toegewenst.

Inge

Ah helaas, alweer home sweet home………was weer een leuk en onderhoudend verhaal met schitterende foto’s! Zat ik nog aan die kikker te denken Janny, als je hem nu had gekust? Had je misschien wel een prins gehad! Maar ach, wat moet je daar dan weer mee, je hebt je eigen prins!
Nu weer veilig thuis en op naar het volgende avontuur!