Met de camper naar .....

Op zoek naar de sprookjes ......

De camper weer startklaar, de weersvooruitzichten zomerse temperaturen, dus om half 10 deze maandagochtend vertrokken we met heel veel zin naar Duitsland. Het was redelijk rustig onderweg en om half 3 arriveerden we op de camper- standplaats in Rodenbach, vlakbij Hanau waar we een mooi plekje met schaduw hebben. We staan aan de rand van een groot natuurgebied met veel wandel en fietspaden dus de wandelschoenen aan en aan de wandel. De paden waren licht glooiend maar goed te doen.

Na een goede eerste nachtrust stond er vandaag een fiets en wandeltocht op ons programma. Over het algemeen waren het allemaal goede fietspaden, we fietsten door bossen, langs kleine dorpjes en soms op een fietspad langs de autoweg. Ook nu was het soms heuvelachtig maar over het algemeen allemaal goed te doen. Na 22 km arriveerden we in Gelnhausen waar we even een flinke klim moesten maken naar de historische binnenstad.
We zetten onze fietsen bij de St. Pieterkerk neer en beginnen daar onze stadswandeling, maar eerst een welverdiende cappuccino en een lunch bij een echte Italiaan.
In de Middeleeuwen was Gelnhausen een belangrijke Keizerlijke stad en je vindt er ook nu nog smalle straatjes en heel veel mooie vakwerkhuizen en stadsvestingwerken.
Op de Obermarkt staat een mooi stadhuis uit 1736 met een monument ervoor van het uitgestorven beroep van de lantaarnopsteker.

We passeren ook een van de oudste vakwerkhuizen uit 1351 en het is verbazingwekkend dat ze er van die leeftijd nog zijn.

We lopen daarna richting de oude vesting van keizer Frederik Barbarossa (de edelstamovergrootvader van onze kinderen) en onderweg passeren we nog de heksentoren met massieve muren, speciaal uitgerust tegen de mobiele belegeringskanonnen die toen langzaam opkwamen. Tijdens de heksenjacht werden in totaal 54 heksen en tovenaars hier opgesloten, gemarteld en geëxecuteerd.

Het keizerlijke paleis Hohenstaufen uit 1170 werd in opdracht van Frederik Barbarossa gebouwd. Vanaf hier verzekerde de keizer zijn gebieden in de Wetterau direct aan de uiterst belangrijke handelsroute “Via Regia¨ tussen Frankfurt en Leipzig. Een gedeelte van de ruïnes wordt gerestaureerd.

Rondom de vesting lag een klein dorp met nog steeds talrijke vakwerkhuizen.

We lopen weer terug naar de oude stad en bezoeken de Marienkirche uit de 12e eeuw. Helaas zijn veel kunstwerken verloren gegaan tijdens de beeldenstorm van de Reformatie. Bijzonder in deze kerk is het doksaal dat het schip van het koor scheidt. Daarachter bevinden zich koorbaken uit de 14e eeuw (met graffiti uit de 16e eeuw) en een indrukwekkend hoogaltaar uit 1500

Onze laatste bestemming is de “Halve Maan” , een bolwerk waar we middels een aantal trappen naar boven op de helling van de stad staan. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht. We genieten vanaf een bankje van de omgeving voor we weer afdalen langs de buitenkant van de stadsmuren de oude stad weer binnen lopen door houten poorten. We nemen nog even een drankje voor we weer op de fiets stappen richting camper. We zijn echt onder de indruk van dit stadje en als je in de buurt bent, moet je het zeker bezoeken.

Maar ja, dat was makkelijker gezegd dan gedaan. De weg waarmee we op de fietsroute zouden komen was afgesloten en toen we uiteindelijk na wat omzwervingen op de fietsroute zelf aankwamen liep het fietspad via een onder water gelopen viaduct. Geen omleiding aan gegeven en het fietspad door het weiland eindigde in een grote beek van een paar meter diep en breed. Dus terug en weer door de waterplassen. Uiteindelijk kwamen via een omweg en illegaal (want verboden) over een afgesloten brug over de spoorbaan weer op de oorspronkelijke route terug naar de camperplaats waardoor de fietstocht net iets langer (i.p.v 42 -51 km) werd.

‘s Avonds hebben we het Nederlands elftal te nauwer nood in de laatste minuut zien winnen van Wales, ook bepaald geen hoogvlieger in het Internationale voetbal, maar wie maalt daar om!

Hanau

De volgende dag stapten we om 10 uur, op de fiets om de geboortestad van de Gebroeders Grimm te bezoeken. Ook hier bereikten we de stad na een paar omleidingen; kennelijk willen onze Oosterburen vóór aanvang van de vakanties hun wegennet weer op orde brengen. Hanau is in maart 1945 door een bombardement van de RAF voor 87% vernietigd. Bij het bombardement kwamen meer dan 2000 inwoners om. Het centrum van Hanau kent daardoor nog maar weinig historische gebouwen. Het Goudsmidshuis is er daar één van. De bouw van dit vakwerkhuis begon in 1537.
Vanaf 1597 vestigden zich vele Nederlanders en Walen in Hanau, waaronder tal van goudsmeden. In 1610 verenigden ze zich in een gilde en nadien hebben ze dit huis, dat oorspronkelijk als stadhuis werd gebouwd, over genomen.

Daarna lopen we door naar de tuinen die ooit tot het, door het genoemde bombardement, vernietigde paleis van de Graaf van Hessen, hebben behoord. De tuinen zijn aangelegd in opdracht van de vrouw van de graaf, de Engelse Maria van Engeland en hebben dan ook een typisch Engels karakter. Her en der zie je overal kunstwerken staan die een van de verhalen van de Gebroeders Grimm uitbeelden.

We slenteren terug door de winkelstraten en het nieuwe centrum, passeren we in de voormalige Judengasse een gedenksteen op de plaats waar tot de Reichs-Kristallnacht de joodse synagoge stond. We komen uit bij de Nederlands-Waalse kerk die ook door het bombardement grotendeels is vernietigd en die als ruïne is blijven behouden en geconserveerd.

Als laatste hoogtepunt van Hanau stappen we op de fiets om naar het 4 km verderop gelegen Schloß Phillipsruhe te gaan. Dit slot, gelegen aan de oevers van de Main, werd tussen 1700 en 1725 gebouwd en aanmerkelijk uitgebreid in de 19e eeuw. De kamers van het kasteel zijn te bezichtigen en zijn ingericht in de stijl van de 19e eeuw. We hebben dat maar overgeslagen en zijn na een bezoek aan de tuinen weer naar onze standplaats terug gefietst.

Morgen gaan we richting Hochwaldhausen; de aanvullende foto’s komen later deze week op de fotosite.

Ko Kroet

Wederom een prachtig reisverhaal en foto’s.
Nog veel plezier en neem devolgende keer de zwemvliezen mee op de fiets.
Nog veel plezier.

Gr.
Ko

Inge

Gelnhausen ziet er idd erg leuk uit! Plaatsje om te onthouden voor als we ooit eens daar in de buurt komen. Spannend zo’n fietstochtje, tsja soms moet je improviseren. Zo zijn wij eens dwars door de weilanden en onder prikkeldraad door op de juiste weg beland. En ja, de gebroeders Grimm, wat heb ik genoten van hun sprookjes!
Mooie foto’s, leuk verhaal, kortom dit smaakt naar meer.

susan

Mooie foto's en weer een avontuurtje beleefd :-) groetjessssssss en veel plezier verder

gerda van bruggen

Heel veel plezier op jullie sprookjes reis

Harry Kijkduin

Hoi beste mensen, weer een geweldig verhaal en ik zit er weer midden in, mede ook door de foto's die erg goed zijn. Het weer werkt ook goed mee en kijk al weer uit naar het volgende verslag. Keb verhalen van jullie "vreetziekte" ;-)

Hanni

Veel plezier weer op jullie sprookjestocht, geniet van al dat moois

Jos

Prachtig... we genieten mee ?

Maaike Djurrema

Beste luitjes, weer genoten van jullie bijzondere reisverhaal en wat zijn ze prachtig hè de vakwerkhuizen, ik heb daar altijd erg van genoten , het lijkt alsof de tijd heeft stilgestaan! Kijk uit naar jullie volgende reisverslag!
Maaike

Carla Paijmans

Mooie foto`s en een mooi verhaal , dank je dat ik weer mee mag lezen .
Kijk uit naar het volgende verslag van jullie reis !!
Groetjes Carla

Jan Bosje

Prachtige foto`s. leuk om van alles te mogen meegenieten