Met de camper naar .....

Nostalgisch snoepgoed en Drogenap

Aan een haventje van het Twentekanaal op het terrein van De Nieuwe Aanleg zijn een aantal zeer rustige camper plaatsen in een mooie omgeving met faciliteiten. Een prachtige uitvalsbasis voor fiets en wandeltochten . Hier zijn we neergestreken en hebben deze middag heerlijk buiten gezeten en naar voorbij gaande boten gekeken. Even een dag niets doen is ook heel fijn.

De Nieuwe Aanleg is een hotel/restaurant met kegel-en bowlingbanen en gelegenheid voor feesten en partijen. Wij konden mee genieten van de voorbereidingen van een groot Marokkaans feest waarbij echt alles uit de kast werd gehaald. We telden alleen al in het voorste gedeelte van de zaal 10 grote tafels met 12 witte stoelen en alles was splinternieuw! De tafels werden gedekt met goudkleurige borden, prachtige hoge vazen met bloemen en veren. Gigantische goudkleurige kandelaars! Het zag er tip-top uit en we hadden van een afstand best getuige willen zijn van dit feest!

Maar goed, na een goede nachtrust en een gezellige babbel met onze buurtjes, hebben wij de fiets gepakt voor een fietstocht van 45 km door het Gelderse boslandschap. In Gorssel hebben we op het terras bij Loetje gepauzeerd(de naam herinnerde ons aan een oom van Janny, wiens bijnaam Loet(je) was)

Ook zagen we in Gorssel de geelgors vliegen, prachtig vogeltje, net als de fietsroute. We blijven ons verbazen hoe mooi en divers de natuur in Nederland is. Halverwege de middag waren we weer terug bij de camper en konden we onder het genot van een wijntje en pilsje genieten van de zon en de boten.

De volgende ochtend zijn we op tijd vertrokken richting Zutphen omdat er in de stad maar 10 camper plaatsen zijn en kom je dan later op de dag dan kun je er gif op innemen dat het dan vol staat. We waren er om half 10 en hadden geluk, alles stond vol maar een stond er op het punt van vertrekken. Mooi plekje aan het water met een prachtige esdoorn om in de schaduw te zitten.

We hebben even wat gegeten en toen richting de stad gewandeld (5 min) Bij het VVV een stadswandeling gekocht en aan de wandel. Helaas kan ik de stadsgids met info niet meer gebruiken want daar ging een kop koffie overheen.

Zutphen is een Hanzestad en een van de oudste steden van Nederland met vele bezienswaardigheden zoals overblijfselen van de stadsmuren, torens en in goede staat verkerende oude gebouwen. Al in de Romeinse tijd werd langs de rivier de IJssel een Germaanse nederzetting gesticht, op een complex van rivierduinen: Zuid Venne. Nadat Vikingen in de 9e eeuw tijdens diverse aanvallen voor veel verwoesting zorgden ging men de nederzetting beschermen met een ringwal en grachten. Sinds 1197 heeft Zutphen stadsrechten.

Ook nu gaan we niet alles opsommen van hetgeen we gezien hebben.

Vlak bij het VVV kantoor zijn we Museumwinkel Het Snoepje binnen gewandeld. Het monumentale pand staat bekend als het geboortehuis van de verzekeringsmaatschappij van de Nederlanden van 1845, met als bijnaam “Brandkas van Benny” In de voorkamer is de oudste polissenkamer met historische documenten te zien. Tot de inventaris van het museum behoort de kloosterbibliotheek die afkomstig is van het kruisherenklooster uit Uden. En dan natuurlijk een nostalgische ingerichte snoepwinkel met oudhollands snoep. Meer dan 300 soorten zoals ulevellen, polkabrokken, zuurstokken,zoethout, zuurtjes, dropsoorten, bruidssuikers etc etc ook is er suikervrij, glutenvrij, zoutloos en kleurstofvrije snoep te koop. Ook verkopen ze blikjes snoep van gerenommeerde Europese familiebedrijven zoals de voor ons bekende les Anis de Flavigny anijssnoepjes waarvan we de fabriek en museum vorig jaar in Frankrijk bezocht hebben. Kortom het was genieten in dit kleine museumpje waar een jongedame ons van de nodige informatie voorzag.

Zutphen heeft drie grote kerken en een daarvan is de Broederkerk, een van de best bewaarde kloosterkerken van Nederland. In de kerk is nu een openbare bibliotheek maar het is de moeite waard om binnen te lopen en de prachtige originele gewelfschilderingen uit de 16e eeuw te bekijken.

In de vroege 17e eeuw is men hier begonnen met het luiden van de klok op het moment dat de stadspoorten ‘s avonds dicht gingen. Nog steeds luidt de klok elke avond van 21.50 tot 21.55 om te herinneren aan de tijd dat Zutphen nog stadspoorten had.

Een leuk verhaal is de Drogenapstoren, gebouwd halverwege de 15e eeuw. Oorspronkelijk heette hij de Saltpoort omdat het aan de Saltmarkt (Zoutmarkt nu Zaadmarkt) lag. Een eeuw later werd hij de Drogenapstoren genoemd, omdat Thomas van Grol de bijnaam Drogenap kreeg. Hij was de stadstrompetist die boven in de toren woonde en hij had blijkbaar altijd een nap met jenever bij zich. De toren is echter nooit als toegangspoort naar de stad gebruikt.

Het oudste hofje in Zutphen is het Oude Bornhof. Aan het begin van de 14 e eeuw liet Borro, een geestelijke zijn huis na aan de arme en behoeftige mensen van Zutphen. Het witte huis was lang het middelpunt van deze mooie plek middenin het centrum. Pas in de 17e eeuw werden er huisjes omheen gebouwd, die in de 19e eeuw werden vervangen. Alleen het huis van Borro (nu restaurant) bleef staan en de originele oude toegangspoort bleef behouden. Zutphen heeft nog 5 andere hofjes.

Natuurlijk kun je tussen de stadswandeling door regelmatig op een van de vele gezellige terrassen wat eten en drinken. Het was zaterdag, marktdag dus wij besloten meteen om dat gedeelte van de stad op ons gemak de volgende dag te gaan bekijken omdat er nu overal kramen voor alle mooie gebouwen stonden. Ook voor de shopliefhebbers heb je hier volop keuze.

Wandelend door een van de kleine straatjes zagen we op een muur een gevelsteen met in notenschrift de straatroep van de Joodse Voddenkoopman Levie Meyer Lipschits.

In 1930 woonden er 476 Joodse mensen in Zutphen, na afloop van de oorlog nog 60 en enkele jaren daarna nog slechts 30. De synagoge werd verkocht en er vestigde zich een machinefabriek. In latere jaren kocht de gemeente het gebouw en men wilde het slopen om er woningen te bouwen. Gelukkig heeft de stichting tot Behoud Synagoge Zutphen dit weten te voorkomen.

Na een aantal uren wandelen door deze prachtige stad zijn we terug gelopen naar de camper.

27 juni

Het beloofde een mooie zonnige dag te worden dus om 10.00 zaten we al op de fiets voor een 45 km route in de omgeving. De omgeving was minder spectaculair dan eergisteren maar we hebben er toch van genoten. Vooral de Achterhoekse Saksische boerderijen met op dit moment veel bloeiende veldbloemen in de bermen blijven hun charme houden. We passeerden kasteel Vorden, waar we al eens eerder waren, we zitten tenslotte in de geboortestreek van Roland. Het was druk met fietsers langs de IJssel, en het was lastig om ergens een leeg bankje te vinden waar we onze lunch op konden eten, maar ja, dat is meestal op zondag!

Rond 14.00 waren we weer in Zutphen, meteen weer voor een paar dagen boodschappen gedaan en toen de stad weer in om nog het e.e.a te bezichtigen aan gebouwen.

Op advies van vriendin Netty zijn we even neergestreken bij Bonbonatelier Janson en het is een en al chocoladegeur als je daar binnen stapt, het water loopt je letterlijk in de mond. Je zoekt uit welke handgemaakte bonbon (of meer) je bij de cappuccino wilt hebben en dan is het echt genieten op het terras.

En...Netty het ijs bij Talomini gaan we een andere keer proeven, dat was iets teveel van het goede na elkaar. We hebben nog wat gewandeld en gewinkeld en zijn toen bij cafe Revolutie op het terras neergestreken waar we met een biertje en een cocktail hebben zitten nagenieten van deze twee heerlijke dagen in het mooie Zutphen.

Helaas heeft Oranje met 2-0 verloren van Tsjechië, maar Max Verstappen heeft gewonnen in Oostenrijk en Matthieu van der Poel heeft op de tweede dag van de Tour de France de gele trui veroverd.

Morgen gaan we richting Oosterbeek

Pam

Oosterbeek....heel dicht bij mij in de buurt (Velp) ...en Rozendaal....met zijn prachtige park en Kasteel...meer dan een bezoek waard denk ik :-)
Heb weer genoten van de mooie foto's en de vertellingen !

susan

Altijd leuk om jullie verhaal te lezen. Er komen bekende plaatsen en foto's voorbij. :-)
Nederland is echt prachtig. Geniet maar van alle moois.
Liefs van ons

Carla Paijmans

Leuk om jullie verhaal te lezen . Wat is Nederland toch mooi.
Mooie foto`s
Dank voor jullie verhaal
Groetjes

Inge

Zutphen! Ik ben meer bekend in Deventer maar zo te lezen moeten we daar ook eens naar toe. Leuke detail verhalen, ik heb geen stadsgids nodig hoor, sleep gewoon 1 van jullie 2 mee of lees het verhaal en weet ik het ook.
En alweer een bevestiging dat we toch maar boffen met ons landje!
Veel plezier in Oosterbeek.

Netty en Johan

Hoe veel moois en dezelfde hoeveelheid lekkers vind je in een en dezelfde stad?????? Reden temeer om nog eens terug te gaan naar Zutphen, inderdaad een prachtige Hanzestad met zoveel leuke plekjes en prachtige oude gebouwen. Mijn hippiegevoelens komen daar altijd weer boven water. Geniet lekker verder. Liefs van ons uit een "nat "Venray

AnneMarie van Oeveren

Dank je wel dat ik mee mag genieten op jullie reis. Zo te lezen gaan we Zutphen zeker een keer aandoen.