Met de camper naar .....

Ballegiens volgens Bartjens

Vorig jaar zijn we begonnen met onze reis naar Wereldse plekken en plaatsen in Nederland en hebben we Engeland en De Krim aangedaan. Omdat we in verband met Corona nog niet naar het buitenland willen nu nog veel landen Oranje kleuren (haha, het EK Voetbal 2021 is ook aan de gang), gaan we die route afmaken. En niet alleen maar langs de plaatsen die ook een evenknie hebben in het buitenland maar we verkennen dan ook de omgeving daarvan voor zover we daar nog niet echt geweest zijn in verleden. We maken dan van de gelegenheid gebruik om dat nieuws te ontdekken.

Hasselt

Onze eerste stop is Hasselt waar we een paar dagen op de camperplaats aan de Jachthaven “De Molenwaard” staan. De stad is ontstaan op een rivierduin in de nabijheid van de samenvloeiing van het Zwarte Water en de Overijsselse Vecht. Het rivierduin was begroeid met hazelaars en algemeen wordt aangenomen dat de naam Hasselt daarvan is afgeleid. De stad kreeg al rond 1252 stadsrechten van de Bisschop van Utrecht en heeft een echte grachtengordel: Baangracht, Prinsengracht, Herengracht en Brouwersgracht, die opmerkelijk gaaf bewaard zijn gebleven. Hasselt was vooral door zijn deelname aan het Hanzesteden-verbond gewild onder kooplieden en handelaren, maar ook ambachtslieden vestigden zich aan de grachten.

De huizen zijn wel een stuk minder grotesk als in Amsterdam: zelfs het grootste huis, het Hooge Huijs genaamd, kan niet tippen aan een grachtenpand in Amsterdam, maar juist dat kleine gemoedelijke maakt dat de Hasseltse grachtengordel voor ons erg aantrekkelijk was.

Een ingemetselde stenen kogel in het restant bij een poortje van de stadsmuur die toegang gaf tot het water herinnert aan de belegering in 1657, toen Hasselt het toneel was van een kleine Overijsselse burgeroorlog.

Midden in het centrum vind je het stadhuis, gebouwd in 1550 en daarmee behoort het tot de oudste raadhuizen van Nederland. Het pand is volledig gerestaureerd door de Vereniging Hendrick de Keijser, die nog veel meer panden in Hasselt in eigendom heeft. Het pand is nu een Centrum voor Cultuur, Historie en Toerisme.

De kalkbranderijen behoren tot de oudste industriële bedrijfstak in Hasselt en waren in de Middeleeuwen al aanwezig. Men maakte kalk uit schelpen en dat werd gebruikt als metselspecie in de bouw en mest in de landbouw.

We hebben de hele middag door Hasselt gezworven en als je van gemoedelijke oude steden houdt is Hasselt echt een aanrader.

Zwolle

De volgende dag zaterdag 12 juni 2021 waren we al vroeg uit veren en stapten we ‘s morgens vroeg op de fiets om de 18 km over de Oostelijke Dijk van het Zwarte Water naar Zwolle af te leggen. In het eerste stuk bij Hasselt was de dijk nog versterkt met de oude stenen keermuur die het water van de Zuiderzee toen buiten de akkerlanden moest houden. De fietsroute is heel idyllisch langs oude boerderijen met rieten daken en met hooimijten en natuurlijke vergezichten.

Zwolle was voor ons een redelijk onbekende Hanzestad en heeft ons wel enorm verbaasd: prachtige middeleeuwse gebouwen, grote delen van de oude stadsmuur zijn nog te zien als ook drie wachttorens c,q, toegangspoorten. We hebben de plaatselijke stadswandeling gedaan, een route van 8 kilometer die je langs veel van de Zwolse bezienswaardigheden leidt. Al met al hebben we vier uur gewandeld, bewonderd en natuurlijk ook een paar keer een terrasje gepakt.

Onze aandacht werd getrokken door de tekst op een muur met Zwollse ballen en het bleek een klein snoepwinkeltje zoals we dat uit onze jeugd kenden: achter de toonbank met oude weegschaal allemaal vakken met snoepgoed en in de ruimte verder talloze stolpflessen met daarin veelkleurige zoetigheden. De uitbaatster was de vrolijkheid zelve en vertelde vol overgave hoe in de kelder van haar winkeltje één dag in de week de originele Zwolse balletjes (ballegiens in Zwols dialect) worden gemaakt: bijna 100% suiker dus om die reden hebben we ze toch maar in de winkel laten liggen, hoewel ze er erg kleurig uit zagen.

Minstens twee Zwollenaren zijn wereldberoemd in Nederland: Thorbecke, de staatsman die eind 18e eeuw werd geboren en als grondlegger van de parlementaire democratie in Nederland wordt beschouwd en Willem Bartjens (1569 – 1638) die zijn rekenboek "De Cijfferinghe van Mr. Willem Bartjens" het licht heeft doen zien. De schoolmeester Bartjens woonde in Zwolle in het Rijke Fratershuis, een pand waar het geboortehuis van Thorbecke nog een puntje aan kon zuigen.

De laatste dag hebben een rondje Hasselt – Zwartsluis -Genemuiden gefietst, dwars door het vlakke land dat hier enorm waterrijk is. Eenden, Zwanen met jongen, Reigers en Wulpen die je op onverwachte momenten tegenkomt. Zelfs een Tureluur met één pootje bleef stil op een paal staan en liet zich gewillig fotograferen.

Morgen gaan we verder naar Nederland.

Inge

Zwolle is mij welbekend, althans een beetje en is idd een prachtige stad! Hasselt en Genemuiden nog niet dus zo te lezen moeten we daar zeker nog heen!
Gelukkig ook heerlijk weer wat de tripjes extra leuk maakt.
Veel plezier in Nederland ?

Inge

Trouwens, wij hebben gisteren de hop gespot!!!!! Wat een prachtige vogel is dat ?

gerda van brugen

heel veel plezier op jullie reis

Niek

De Amsterdamse herenhuizen zijn toch mooier ! Amsterdammer Niek

Jos

Mooie trip door een prachtig stukje Holland... geniet ervan

Harrie Kijkduin

Ja zo zie ik wat ik niet weet, wel van naam maar totaal niet van inhoud, de stadjes dus.
Leuke foto's en de oudheid straalt er van af, ook het snoepplaatje voor een (oude ) snoeper loopt het water ff de mond uit, maar al die suiker zou mij dan net als jullie weerhouden.
Thx voor het leuke verhaal erg bedankt !

Gijs, Sietske, Juna en Revi

Hoe mooi ons Nederland is ;) Van Zwolle wist ik het al maar Hasselt ziet er ook erg gaaf uit. Denk zelfs mooier dan de Belgische equivalent. Veel plezier in Nederland en een dikke knuffel van de twee kleintjes hier!!!

May

Het is weer genieten van jullie verhaal met mooie foto’s van jullie eerste stop in Nederland. Veel plezier.

Netty en Johan

Dank voor jullie sprekende reisverhaal met bijbehorende plaatjes. Nederland heeft idd heeft veel moois te bieden, dus jullie zijn nog lang biet thuis. Fijne tijd. Hoest met de benen Janny.
Lieve groet van Johan en mij

Carla Paijmans

Wat een mooi verhaal en mooie foto`s .
Ja, Nederland is mooi.
Jaren geleden daar in de buurt op vakantie geweest met de kinderen , maar waren toen nog klein.
Mooie gebouwen.
Dank voor je verhaal
Goeie reis
Groetjes

Pam

Fijn dat jullie weer op weg zijn naar mooie plekken in ons kikkerlandje...en ik ook kan meegenieten van
al het moois....
Groetjes uit Velp,