Met de camper naar .....

't Is warm in de Creuse

Het regionale Natuurpark van Millevaches in Limousin gelegen in het voorgebergte van het Centraal Massief strekt zich uit over 314. 000 hectares. Dit vredige gebied, gevoed door vele bronnen, heeft alles om natuurliefhebbers voor zich te winnen, met zijn loofbossen, groene weiden, rivieren, meren, veengronden en droge heiden. Het regionale Natuurpark van Millevaches in Limousin is een paradijs voor wandelaars. En het Park doet zijn naam echt eer aan: wij hebben wel 1000 Limousin koeien gezien en zij ons ook!

Wij stonden op een Aire Naturelle aan de rand van Vallière onder de bomen met voorzieningen (elektriciteit, toilet, douche en wasbekkens); in Nederland noemen we dat Natuurkampeerterreinen en we stonden bijna alleen. De eerste dag was er nog een jong frans stel met een kleine baby en zowaar een Nederlander met een old-school tentje, de volgende dag gevolgd door 3 campers. Het hele terrein biedt wel plek aan 50 kampeermiddelen, dus volledig “corona-proof”.

De eerste dag stonden we vroeg op om vóór het heetst van de dag een wandeling te maken van 8 km, heuveltje op, heuveltje af, grotendeels door de bossen, langs beekjes en langs weiden, met daarin grazende koeien. Langs de wegkant absoluut onbespoten braamstruiken waar wij ons tegoed aan deden; heerlijk, net rijp genoeg, niet overrijp en fris in de mond.

Plotseling stonden we oog in oog met een jonge ree die er als een haas vandoor ging. De ontmoeting was te kort van duur om hem op de foto vast te kunnen leggen. Het laatste stukje van de wandeling was het zwaarste, over de asfaltweg heuvel op in de volle zon en aan die 1500 m leek geen eind te komen.

Omdat het nog warmer werd (tot boven de 38 gr.) besloten we de volgende morgen tot een kortere wandeling, van 5 km, door de bossen en helaas ook gedeeltelijk door het open veld met, jawel, gelukkig weer braamsruiken! Geen wild gezien vandaag (behalve een vreemde kikker) en een bijzondere libelle.

Zaterdag 8 augustus hebben via kleine weggetjes de 60 km afgelegd naar Chambon sur Vouèize waar we niet op de prachtig aangelegd camperplaats in de volle zon zijn gaan staan, maar onder bomen op de Camping Municipal. Op de camperplaats stond helemaal niemand, maar dat is eigenlijk ook wel te begrijpen: wij stonden voor € 7,50 per dag all-in met stroom, zodat we de airco aan konden doen. We hebben ons die dag verder heel rustig gehouden: bijna 40 gr. Nodigt niet uit tot enige inspanning.

Chambon sur Vouèize ligt aan de samenloop van de Vouèize en de Tardes en heeft een opmerkelijk kerk in graniet uit de 11e en 12e eeuw. Deze adbijkerk, en één van de grootste in de Limousin, is een prachtige getuige van de romaanse bouwkunst met een schitterende koorafsluiting met drie apsissen en twee klokkentoren.

Binnen wekken het houtsnijwerk, een buste relikwie van Saint-Valérie, waaraan de kerk ook gewijd is, en schilderijen de aandacht.

Wij kwamen daar langs toen we de volgende dag ruim 10 kilometer gingen wandelen door de Gorges de la Vouèize. Deze kloof is niet heel erg diep, de wanden rijzen maar zo’n 100 meter op en de overs zijn begroeid met bomen. Het was wel vooral jong hout, hetgeen er op duidt dat het soms aardig tekeer kan gaan rond de Voueize.

Nu was het slechts een klein kabbelend beekje, maar er lagen enorme rotsblokken in die ooit door het water zijn meegevoerd. Een klein wandelpad door de kloof en langs de Voueize leidt je uiteindelijk naar de watermolen van Côtes (le Moulin des Côtes), een afgelegen en volgens ons nu onbewoonde watermolen. Daar hebben we onze boterhammen opgegeten en zijn we weer langzaam terug gekeerd naar Chambon. Het was heerlijk wandelen in de schaduw maar goed schoeisel is wel een vereiste.

In Chambon nog even een terrasje gepakt, die alleen lokale producten op zijn lijstje had staan waardoor het een glas rosé werd, om vervolgens de camping weer op te zoeken. Hoe we het programma de aankomende dagen gaan invullen is nog niet helemaal zeker: op het lijstje staat een stadsbezoek aan Moulins, maar als het te warm wordt gaan we een alternatief zoeken.

Pam

Ondanks de warmte toch weer een leuk en interessant verslag met uiteraard mooie foto's.....en het blijkt maar weer ook daar zijn de koeien net zo nieuwsgierig als bij ons in de Achterhoek..... :-)

Fijne dag en groetjes,
Pam.

Mariet

Wat ik zo bijzonder vind dat jullie van die prachtige gebouwen op de foto hebt staan en ook bij jullie is het warm lieve groetjes en geniet.

susan

Mooie foto's. Ja met heet weer moet je soms je programma een beetje aanpassen. Groot gelijk. Wij hadden ook veel bramen geplukt en gegeten op vakantie. Groetjessssss

Hanni

weer mooi Janny en Roland. Gisteren hier ook erg heet 37 graden. Samen met mijn broers en zussen een rondleiding gehad in bierbrouwerij van Lieshout. Was ook erg warm binnen bij de rijpketels.

Dorien

👌👌😘😘

gerda van bruggenweer

Wat hebben jullie toch weer prachtige foto,s en indrukwekkende verhalen

Inge

Dapper hoor, met die hitte aan de wandel. Enne, dat glaasje rosé smaakte waarschijnlijk overheerlijk en welverdiend!!!

Netty en Johan

wat weer n boel mooie plaatjes

Carla

Mooie foto’s weer
Nooit in Frankrijk.
Dus alle verhalen gelezen
Deze dagen hier ook warm , beetje wind maar toch 30 gr
Nog een goeie reis verder
Groetjes Carla