Met de camper naar .....

Pucelle d’Orleans. (Maagd van Orleans)

Nadat we de watertank gevuld hadden en boodschappen gehaald in de supermarkt ging het richting Orleans. Het was weer erg rustig op de weg en tegen 11.00 waren we op de CP in La Chapelle Saint-Mesmin, een km of 5 van Orleans. Wat ons in al die jaren dat we in Frankrijk komen nog steeds opvalt is dat je nauwelijks mensen ziet als je door de dorpjes rijdt. Alle luiken van de huizen zijn gesloten en ook in de tuinen zie je niemand bij mooi weer buiten zitten.

Het was nog erg rustig op de CP, die pal aan de Loire ligt, maar tegen de avond liep de CP aardig vol. De vakanties in Frankrijk zijn nu ook begonnen en dat is te merken aan de gezinnen met kinderen. We zien nu ook wat meer buitenlanders op de CP’s. (Duitsers en Belgen en af en toe een Nederlander)

Na de lunch hebben we langs de Loire gewandeld, het is een beschermd natuurgebied en je zag er volop zwanen en andere vogels. Het water is kraak helder en ter plekke mag niet gevist worden in de Loire. Na de wandeling was het heerlijk buiten zitten onder de platanen met een boek en genieten van het gekwetter van de vogels.

De volgende dag zijn we via het fietspad die langs de Loire loopt naar Orleans gefietst. Bij de prachtige kathedraal hebben we de fietsen neer gezet om vervolgens aan onze stadswandeling te beginnen. Wie Orleans zegt, zegt Jeanne d’ Arc, die de stad in 1429 redde van de Engelsen. Volgens de legende waart haar geest sinds ze in 1431, toen ze in Rouen werd terechtgesteld rond in Orleans.

Op het Place du Martroi staat een ruiterstandbeeld van de heldin en daar vindt je vlakbij ook het Maison Jeanne d’Arc, een vakwerkhuis dat in 1965 uit materiaal van andere oude huizen werd gebouwd op de plek waar Jeanne in 1429 woonde. Binnen is haar levensverhaal te zien via audiomateriaal, wij hebben dit niet bezocht omdat we het verhaal inmiddels wel kennen.

Vanaf het Place du Martroi met gezellige restaurants en oude herenhuizen loop je via de Rue Jeanne d’Arc naar de prachtige Cathédrale Sainte Croix. Het oude, 13de-eeuwse gebouw werd in 1568 door de Hugenoten vernield, waarna het huidige gotische gebouw in de 17de en 18de eeuw werd gebouwd. Binnen is het leven van Jeanne te zien in glas en lood ramen en het prachtige, uit de Abdij van Saint Benoit sur Loire afkomstige orgel, die op het moment dat wij er waren werd bespeeld.

Op een aantal musea na en het Hotel Grôslot waar diverse koningen zoals Karel IX, Hendrik III en Hendrik IV hebben gelogeerd en waar in 1560 de zeventienjarige Frans II overleed nadat hij een bijeenkomst had bijgewoond met zijn kindbruidje Mary (de latere koningin van Schotland) zijn er verder weinig bezienswaardigheden te zien in deze stad. Het centrum en de rivieroevers zijn prachtig gerenoveerd met brede voetgangers paden waar je op je gemak kunt slenteren, winkelen of op een terras zitten. De stad is ook heel erg schoon viel ons op.

Na een paar uur hadden wij het wel gezien en zijn we weer terug gefietst naar de CP. De rest van de middag lekker in de schaduw gezeten. Morgen vertrekken we hier en gaan we richting Tours

Jantje

Dank je wel voor het orgelspel, echt van genoten

Carla

Wat een mooie foto’s, dit is echt genieten en een mooi verhaal , dank je

jos

we krijgen er ook weer zin in om naar Frankrijk te gaan als we die mooie verhalen lezen ....

Harrie S.

Ja ja maak mij maar gek met je mooie verhalen en foto's, super, zit stik zielig te wezen met een verkouden kop, een neus die loopt als de Loire, maar het verhaal krikt de oude man weer wat op.
Leuk Tours mooie stad en sowieso het Loiare gebied.

Ow jee Beer Baloe corrigeert mij ff, je bent pas zielig als je je zelf zielig vindt, zo kan die wel weer ;-)
Thx weer voor alle moois, blijf voorzichtig en gezond !!
H.Sl.

May

Mooie verhalen en en begeleidende foto’s. Ik geniet.
Goede reis naar Tours.

Ron

Geen orgelspel gehoord, alleen hier de klokken van de grote kerk. Maar die klinken elke zondag hetzelfde.
Mooi verhaal met zeer mooie foto's

Inge

Die cp bij de Loire ziet er leuk uit! Lekker onder de bomen en aan het water, wat wil je nog meer?
En Orléans, ik kan me niet herinneren dat we die stad echt bezocht hebben maar op de foto's te zien dus zeker een bezoekje waard!

Netty en Johan

Jullie hebben al rijdend en lopend en fietsend al weer veel gezien van het mooie Frankrijk. Heerlijk he. Enne...................... het orgelconcert was alleen voor insiders. Liefs en geniet