Met de camper naar .....

Quatorze Juillet

Op de Nationale feestdag in Frankrijk én onze huwelijksdag zijn we rond half 11 richting Soissons gereden. Het was wederom erg rustig op de weg en onze route ging vooral langs graanvelden, afgewisseld met een zonnebloemveld en bossen.

Nadat we op een camperplaats (vanaf nu aangeduid als CP) in het centrum de camper hadden geparkeerd zijn we op pad gegaan voor een rondwandeling. Soissons was de voormalige hoofdstad van Frankrijk in de tijd van het Frankische koninkrijk en heeft een rijk religieus erfgoed uit de middeleeuwen weten te behouden. De stad is vooral beroemd omdat hier Syagrius, de laatste romeinse bevelhebber van Soissons in 486 door koning Clovis van de Franken werd verslagen

Aangekomen bij het grote plein waar de gotische kathedraal Saint-Gervais-et-Saint Protais uit de 12de-13de eeuw staat was net de kranslegging bij het oorlogsmonument afgelopen. Wij zijn de kerk even ingelopen (uiteraard met mondkapje) en de kerken in Frankrijk blijven indrukwekkend. Slenterend door de stad kwamen we bij de voormalige abdij Saint-Jean-des-Vignes opgericht in 1076. Hiervan zijn nog enkele opmerkelijke overblijfselen te zien, zoals de indrukwekkende voorgevel van de abdijkerk, de eetzaal uit de 13de eeuw en twee galerijen van de gotische kloostergang.

Helaas was verder alles gesloten dus hebben we maar bij de bakker gebakjes gehaald en die bij terugkomst in de camper opgegeten voor we onze reis hervatten. Onze volgende stop zouden de tuinen van Viels-Maisons zijn, maar daar aangekomen was ook die gesloten omdat de eigenaar van de tuinen overleden was. Dan maar verder naar ons einddoel van die dag; Provins; waar we op de CP bij het stadje net buiten de stadspoort konden parkeren en overnachten met om ons heen de stadswallen en graanvelden. Heerlijk rustig dus!

Janny is ‘s middags even het stadje ingelopen, (ondertussen kon Roland even het alarm nakijken, die het de ene keer wel en dan weer niet deed) maar vanwege de grote drukte (i.v.m nationale feestdag) weer snel terug gelopen naar de camper en hebben we ‘s avonds en de dag erna kunnen genieten zonder alle drukte van Franse toeristen. Provins staat op de Unesco werelderfgoedlijst en heeft haar rijke verleden als oude hoofdstad van de graven van Champagne en marktstad een prachtig erfgoed overgehouden en deze landheren uit de 12de en 13de eeuw konden vanuit hun sterke vesting zich meten met de koningen van Frankrijk. De graven waren de eerste die in hun rijk een vrijgeleide invoerden die de reizende kooplieden recht gaf op bescherming door soldaten. Dankzij deze garantie, werden de markten van Provins de belangrijkste van Europa. In de kapittelkerk Saint -Quiriace vroeg Jeanne ‘d Arc op 3 aug. 1429 aan Karel VII om zich in Reims te laten kronen tot Koning.

Ook de Damascus roos meegebracht door Thibaud de Zanger, de graaf van Champagne en bekwame ridder, na een van zijn kruistochten is heden ten dage nog steeds aanwezig in dit kleine pittoreske stadje waar wij met veel plezier hebben rondgewandeld. Dat deze middeleeuwse stad die nog volledig ommuurd is, zo goed bewaard is gebleven komt doordat in de 14de eeuw de handelsroutes veranderden met een langzame verdwijning van de markten tot gevolg, waarna epidemieën, oorlogen e.d lijden tot het verval van de stad en werd het lange tijd een geïsoleerd dorp in een landelijke omgeving.

Tegen 14.00 zijn we vertrokken uit Provins en via de Voie de la Liberte 1944 route naar Montigny-sur-Loing gelegen aan de rand van het woud van Fontainebleau, een van Frankrijks mooiste kastelen (vinden wij) en langs de oevers van het rustige water van de Loing, wat heel wat impressionistische dichters en schilders heeft geïnspireerd en waar ook nu langs de oever menig schilder zijn talent op doek aan het uitleven was.

Toen we aan kwamen rijden was het meteen wauw..wat mooi en vervolgens oehhhh...toen we meteen door een smalle stadspoort , meteen scherp rechtsaf moesten, maar Roland doet dat zonder blikken of blozen!!
Lastiger was het om een parkeerplek te vinden want er stonden erg veel bomen en daar pasten we net niet onder, maar uiteindelijk konden we aan een doorgaande weg langs de kant de camper parkeren om vervolgens even het dorpje in te lopen.

Na een uurtje weer vertrokken naar Nemours waar we op een prachtige CP aan het water staan. Tot nu toe hebben we steeds mooi weer gehad. Afgelopen nacht een regenbui en onderweg ook een klein buitje, maar de temperatuur schommelt steeds tussen de 22 en 25 graden en in de avond koelt het wat af dus prima weer! Onze volgende bestemming is Orleans!

De aanvullende foto? staan sinds 16 juli 2020 op de fotosite (Ook te vinden hiernaast in de kolom rechts onder Links)

Netty en Johan

Alsnog van harte gefeliciteerd lieverds! Jullie hebben er een mooie dag van gemaakt. Frankrijk heeft ook zo veel moois te bieden qua natuur, cultuur, historie, kastelen met nauwe poortjes. Zat je met de tenen krom in de schoenen Janny> Je weet toch dat je altijd op Roland kunt vertrouwen!!!

Hanni

Wat een prachtige stadjes. En nog Proficiat met jullie trouwdag. Hebben jullie die datum extra daarvoor gekozen?

Maria

Fijn dat we weer mee kunnen kijken met jullie reis. Geniet van de reis, de rust en het mooie weer!

susan

Proficiat met jullie trouwdag... ik las iets over koning Clovis... mijn mams heeft voorheen in de Clovisstraat gewoond :-) Mooie foto's... 2 campers? 1 reserve LOL
Lieve groetjes en veel plezier verder XX

Inge

En nog van harte met jullie trouwdag!!!! Dat er nog maar vele mogen volgen. Prachtige foto’s weer, en leuk stukje geschiedenis, smaakt naar meer.