Met de camper naar .....

Les jeux sont faits

De teerling is geworpen, de keuze is bepaald: we gaan naar Frankrijk in de zomer 2020. En deze keer bezoeken we die streken die we bijna altijd links (of rechts) hebben laten liggen en de steden die we tot op vandaag altijd nog gemeden hebben, maar er wel vaak langs (of door) hebben gereden. De grotere steden zijn Orléans, Tours, Beaune en Dijon; die passeerden we vaak op weg naar het diepere Zuiden, maar deze keer stoppen we daar dan ook echt. En omdat Sietske en Gijs met de kinderen deze keer de Limousin hebben uitgekozen als vakantieregio gaan we een paar dagen bij hen “op bezoek” zodat zij samen onder andere in alle rust Oradour sur Glane kunnen bezoeken. Op de route naar deze 5 vaste punten liggen als een kralensnoer dorpen die onderdeel zijn van Les Plus Beaux Villages de France, de mooiste dorpen in Frankrijk. Deze organisatie laat sinds 1991 op basis van 30 criteria dorpen (maximaal 2000 inwoners) toe tot de lijst van Mooiste Dorpen in Frankrijk en inmiddels is de lijst gegroeid tot boven 150 dorpen. En nu we toch in Frankrijk zijn gaan we ook naar de streek van onze verre voorouders (Avesne voor Janny en Alsace voor Roland). Op de terugweg blijven we een dikke week hangen in het Groot Hertogdom Luxemburg, ook een gebied waar we normaliter alleen maar doorheen reden. Dit alles heeft tot de route geleid die je hieronder op de kaart ziet. Als je hier klikt opent deze route in een nieuw scherm en kun je tot op straat-niveau inzoomen; bovendien verschijnen dan alle bijzondere dorpjes, steden, bezienswaardigheden enzovoorts op de route.

Uit de lijst van de mooiste dorpjes wordt door de Franse TV-kijker sinds 2012 het meest gewaardeerde dorp van Frankrijk gekozen; dat is nog eens wat anders dan The Voice of Holland of Heel Holland Bakt. Als eerste viel die eer te beurt aan Saint-Cirq-Lapopie (Lot) (onderstaande foto van Simply Lapopie.) Dit dorpje is tevens ons meest zuidelijke puntje op onze route en voor ons een 'incontournable', iets dat je niet mag missen.

Op 11, 12 of 13 augustus zoeken we een plekje vér van de grote stad om ‘s avonds naar vallende sterren te kunnen kijken. Op die dagen passeert de Aarde de baan van de komeet Swift-Tuttle die in zijn omwenteling om de zon van 133 jaar een spoor van gruis achterlaat. De steentjes vliegen dan onze dampkring in met een snelheid van bijna 250.000 km/u en staan bekend als de Perseïden. Het maximum (zo’n 85 meteoren per uur) ligt op 12 augustus 2020 om 20.00 uur maar omdat de zon dan nog niet onder is zul je daar weinig van zien. Na zonsondergang zul je op de drie genoemde dagen rond de 30 tot 50 meteoren per uur kunnen zien aan de Noord-Oostelijke hemel. Mocht het bewolkt zijn of je vindt geen donkere plek: troost je. Tot 12 dagen voor en na het maximum zijn incidenteel nog meteoren van deze zwerm te herkennen. Je hoeft er niet voor Frankrijk hoor, ook in Nederland kun je de Perseïden op die tijdstippen zien (als er niet al te veel horizon lichtvervuiling is in jouw buurt).

Tot slot nog een mededeling: Flickr, de site waar we onze aanvullende foto's op hebben gezet en dat tot voor kort nog onderdeel was van de Yahoo-groep heeft zich vorig jaar daar van los gemaakt en brengt nu een leuk bedrag in rekening als je meer dan 1000 foto's op hun site geplaatst hebt. Omdat wij daar vér over zitten (met zo'n dikke 8900 foto's op dit moment) hebben we alle foto's verplaatst naar onze eigen webruimte die we toch al hadden; voorlopig hoeven we ons geen zorgen te maken want er is nog ruimte voor zo'n 35.000 foto's. Ons Flickr-account is inmiddels opgeheven en de links hier rechts naar onze fotoalbums zijn aangepast.

Pieter en Wil van Dee

Zal best een mooie reis worden. Wij wensen jullie veel plezier en lezen graag jullie verslagen. De aangegeven route is zeker een route om in gedachten te houden. De ingetekende route gemaakt via Google maps ? Zo ja, ik kan maar een aantal bestemmingen invullen (ik geloof zo'n 10 stuks). Ik doe wat verkeerd maar wat ? Heb je de oplossing dan graag een bericht want ik wil onze route (wij gaan naar Bretagne en Normandië) ook intekenen.

AnneMarie van Oeveren

Kijk er nu al naar uit om jullie te volgen. In september gaan wij ook 4 weken door Frankrijk toeren dus misschien kan ik nog wat leuke plekjes aan onze route toevoegen. St. Cirq is zo wie zo een aanrader. Het is een schitterend dorpje. Gr AnneMarie

Hanni

Ziet er weer goed uit. Geniet alvast van de voorpret!

susan

Het ziet er weer geweldig uit!! Dat wordt weer genieten en ook nog een paar dagen samen met de kids :-) SUPER!!

Harrie S.

Mmmmmmm Frankrijk heerlijk land buiten de drukke steden......Mijn hart gaat meteen in vuur en vlam bij de herinneringen van lang geleden, toen nog samen met mijn vrouw, destijds gedaan.
Ik ga hierbij een "opdracht" geven minimaal een paar kastelen langs de Loire aan te doen !! Zoals kasteel Chambord, departement Loir-et-cher, zooooo mooi, ook Kasteel Blois en niet te vergeten het kasteel Chenonceau over de Cher, vlak bij Amboise.
Diane de Poitiers was daar de kasteel dame en een heerlijke eigenwijze vrouw ( zoals sommige vrouwen altijd wel zijn ) ;-) Zij reed paard met aan iedere kant een been in tegenstelling wat in die tijd "moest" de amazone zit, beide benen aan ene kant, no way dus !
Verder zwom zij in de Cher het riviertje waar over het kasteel is gebouwd, ook heel speciaal want wassen deed men zich daar niet......de uitvinding van de parfum was echt een uitvinding toen ;-)
De gezelligheid in dit kasteel, bloemen op tafel, de gehele aankleding was geweldig, heel warm.
Verder is het jullie verboden ;-) om zonder verhalen over de mooie Gorges Du Verdon en de Gorges Du Tarn te komen.
Du Verdon een soort Grand Canyon en de Tarn een prachtige kloof bij de Cevennen waar het spannend is om er door te varen.
Ik zal verder stoppen met"opdrachten" en de goden staan jullie bij zonder foto's, vooral veel foto's wil ik zien, door dit mooie deel Frankrijk te gaan rijden.
Heel veel plezier gewenst alvast met jullie voorbereidingen.
Toi toi, Harrie, Kijkduin.-

Roland

Ha, Ha, Harrie! Opdrachten zijn al uitgevoerd in 1989, 1991, 2006 en 2010. Volgens mij heeft Janny jou inmiddels een mailtje gestuurd?

Harrie S

Ja balen hier en niet zo'n beetje zit ik zo mn best te doen herinneringen van 40 jaar ( let wel de oertijd )
terug te krijgen en te vertellen, nou nope ze zullen er wel weer eens niet eerder geweest zijn, zucht ;-)
Ik weet niet of ik jullie verslag nog wil lezen t.z.t. natuurlijk uit frustratie van mij ( lol )
All the best,
Harrie die zuur kijkt ;-)

Inge

Indrukwekkend lijstje weer, en er zitten zeker weten pareltjes tussen! Ook ik/wij houden sommige steden/plaatsjes in gedachten, voor als wij nog es een keer die kant op gaan.................
leuk hè, die voorpret bij het maken van je vakantie reis. Wij zijn ook weer voorzichtig begonnen met de planning van dit jaar!