Met de camper naar .....

Van onuitsprekelijk tot uitgesproken mooi

Dinsdag waren we, na een tankbeurt en een gasfles-wissel, ruim op tijd op de terminal om ons in te schepen voor de 3,5 uur durende overtocht over de Ierse Zee van Dublin naar Holyhead in Wales. Onze veerboot vertrok pas om 14.50 uur volgens schema en omdat wij als eerste voor het hek stonden kwam onze camper ook helemaal op de voorplecht terecht en stond die vrolijk in de zeewind en in de zon, die af en toe scheen. Het is een bedrijvigheid van jewelste, als je het komen en gaan van al dat verkeer ziet op zo’n ferry. Wij hebben ons 3,5 uur onledig gehouden met de krant en een boek.

Van Holyhead uit was het nog 35 km naar Bangor waar we zouden overnachten en dat ging via de plaats met de mooie Welsh-naam met als betekenis “De kerk van de Heilige Maria in de holte van de witte hazelaar in de buurt van een snelle draaikolk en de kerk van St. Tysilio van de rode grot.” De plaatsnaam is Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch en als je het Welsh niet machtig bent is het niet uit te spreken. Vroeger was een treinkaartje naar dit kleine plaatsje in Wales razend populair omdat de langste plaatsnaam van Europa volledig op het daardoor heel lange treinkaartje stond. Toen British Rail besloot om de naam in te korten tot Llanfair P.C. bleven de toeristen weg en sindsdien lijdt het station (en de plaats zelf) een kwijnend bestaan. Misschien uit protest hebben de inwoners de volledige plaatsnaam nog steeds aan het stationsgebouw laten hangen!

De camperplaats in Bangor was op een terrein met allemaal kantoorgebouwen en zonder verdere voorzieningen. Het heeft de hele nacht geregend en dat zou het ook voor de rest van de morgen blijven doen, zodat we weer vroeg op pad gingen. Jammer van het weer want daardoor hebben we weinig echt kunnen zien van het Snowdonian National Park, het park rond de hoogste berg van het Wales met zijn 1085 m. De donkere regenwolken ontnamen ons veelal het zicht.

Aan het begin van de middag arriveerden we in Knighton, bekend om zijn klokkentoren, maar meer nog omdat die als enige plaats op Offa’s Dyk ligt.

Offa was in de 8e eeuw de koning van Mercia (het latere Engeland) en liet, in navolging van de Romeinse keizer Hadrianus, een dijk bouwen tussen zijn rijk en dat van de Kelten (Wales dus) om die nare Kelten buiten de deur te houden. Het is een enorme aarden wal tussen Engeland en Wales die loopt van de monding van de rivier de Dee in het noorden tot de rivier de Wye in het zuiden (ongeveer 240 km lang). De dijk is onderbroken op plaatsen waar er al natuurlijke barrières zijn, hierdoor is de 'werkelijke' lengte slechts 130 km. Op sommige plaatsen is de dijk 20 m breed (inclusief de greppels die er langs lopen) en 2,5 m hoog. De Muur van Hadrianus ligt in het Noorden van Engeland om de Engelsen te behoeden voor invallen door de woeste Schotten. Zouden Hadrianus en Offa een voorgevoel gehad hebben van de aankomende Brexit?

Donderdag 15 augustus trokken we verder door het mooie Wales om uiteindelijk aan te komen op een boerencamping, even buiten Chedworth, een kleine plaatsje middenin de Cotswolds. De Cotswolds is een streek in Centraal-Engeland met veel heuvels en ligt voor het grootste deel in het graafschap Gloucestershire. Het is een coulissenlandschap en de talrijke kleine dorpjes kenmerken zich door de gebruikte kalksteen voor muren en daken. Er wordt sinds eeuwen kalksteen uit de steengroeven gewonnen. Ik wil het niet kenschetsen als kneuterigheid ten top, hoewel dat wel toepasselijk zou kunnen zijn.

‘s Middags zijn we op de fiets naar Chedworth zelf gefietst en hebben een kleine dorpswandeling gemaakt; het weer, een stralend zonnetje en 20 graden, nodigde daar ook echt toe uit. Hier zie je wel dat de huisjes heel erg gewild zijn en daardoor ook naar alle waarschijnlijkheid schreeuwend duur. Alleen al de geparkeerde auto’s geven daar blijk van: Porche’s, Rovers, BMW’s uit het bovensegment zijn geen uitzondering. De huisjes zijn wel allemaal beschermde monumenten, maar dat geldt niet voor de binnenkant; daar kan de eigenaar profiteren van alle geneugten van deze tijd.

Over de tweede dag op de camping kan ik erg kort zijn. Het regende toen we die morgen wakker werden en dat is het blijven doen de rest van de dag. De veerboot Dover-Calais voor aanstaande maandag is inmiddels besproken en we hebben ons verder bezig gehouden met TV kijken (de Binck-bank Tour met Venray als finishplaats) en andere nutteloze bezigheden. Een ware rustdag dus.

Morgen, als het weer hopelijk een beetje meezit, naar Bibury, Stonehenge en een overnachting op de camperplaats in Salesbury.

De aanvullende foto’s staan vanavond op Flickr in het Album Ierland 06.

Hanni

Jammer dat aan jullie reis weer een einde komt. Heb weer genoten van jullie verhalen.
Heb vandaag live de Binck Bank tour gevolgd voor de deur, was ook leuk.

Harrie @ Carla

Een heerlijk verhaal weer met geweldige fotos.
Ja jammer van de regen steeds maar jullie zijn van de dapperen! Super.
Ik wil wel als je weer thuis bent een wekelijks verslag met fotos om af te bouwen voor mij??
Dus vanaf aankomst camper uitmesten enz.
Tis maar dat gullie het weten.
Boel thx, all the best. H@C.

Mijnie

Nu wat hebben jullie weer een stuk van de wereld met ons gedeelt,hebben van jullie verhalen genoten nu weer even thuis
Bedankt
Jeft en mijnie .

Pam

Bedankt voor al het moois dat jullie hebben laten zien.....en de vele foto' s....
Fijn weekend.....met naar ik hoop wat minder regen hè....
Groetjes, Pam.

susan

Prachtige foto's, geweldig die huisjes!! Vooral met die schitterende bloem vooraan...
Camper vooraan op de veerboot, kon je mooi een foto maken.
Die lange plaatsnaam pfffffffffffffffff…. breek je je nek over..
Fijn weekend verder :-)

Inge

Op dit moment is het weer in Nederland niet veel beter dan bij jullie, althans bij ons dan......en ik kan je vertellen dat ik dat heel gauw spuugzat ben! Dus nee, hoewel ik erg genoten heb van de verhalen en de foto’s, voor mij gaat Ierland het niet worden. Gelukkig heb ik meegereisd met jullie dus hoeft het ook niet!
En dan die plaatsnaam; geweldig! Hoe verzin je het, misschien nog iets voor Wordfeud? O nee, teveel of te weinig lettertjes, t’is maar hoe je het bekijkt.
Vanaf maandag gaat ook hier de zon weer schijnen dus kun je de wasjes lekker buiten laten wapperen! Heel veel plezier nog op de terugreis en voor nu veel lees en tv kijk plezier......

Richard, Zinnia en Mirte

Klinkt en ziet er nog steeds erg mooi uit allemaal, maar aan alle goeds komt een keer een einde.
Groetjes vanuit een erg warm Tenerife (36 graden pfffff)

Eric

Geniet nog maar even lekker. Heerlijk om nog even naar Stonehenge en Salisbury te gaan. Gaan jullie het paard ook nog bekijken?
We volgen jullie en zien jullie binnenkort! Prettige vakantie nog en een goede reis.
groetjes

Netty en Johan

Whats in a name?????
Geniet lekker verder van jullie prachtige reis.
Tot gauw enne kier ien Rooy