Met de camper naar .....

Trondheim, de stad van Olav

Omdat de weersverwachting onbestendig met regenbuien luidde zijn we ’s avonds na het eten op de dag van aankomst de stad ingelopen. Op de rand van de camperplaats hoorden we muziek en daar zat een Noorse Jostiband heel enthousiast muziek te maken. We hebben even staan luisteren alvorens we de brug overliepen om naar het oude stadscentrum te lopen. Al snel werden we ingehaald door duizenden hardlopers, blijkbaar een evenement voor een goed doel want we zagen o.a een team operatieverpleegkundige in vol ornaat voorbij lopen. Overal langs de route stonden, (zoals dat bij ons ook is bij dergelijke evenementen) enthousiaste muzikanten de lopers muzikaal te ondersteunen. En het was een pittige route met klimmen en dalen. Dat rennen is overigens iets wat je zowel in Zweden en Noorwegen heel veel ziet van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Wij hebben de lopers hun gang laten gaan en zijn richting het oude centrum gewandeld.

Trondheim is in de 10e eeuw gesticht door Olav, een Vikingkoning en is de tweede grote stad van Noorwegen. Het middelpunt van Trondheim is de grote Nidarosdomkathedraal.

Deze kathedraal stamt van oorsprong uit de 11e eeuw en bevindt zich op de plaats van het graf van koning Olav de Heilige en is al sinds de middeleeuwen een bedevaartsplaats. Hij heeft een indrukwekkende voorgevel met een glas-in-lood rozet. Menig koning is in deze kerk gekroond. De kathedraal was al gesloten dus zijn wij via het eeuwenoude kerkhof (sommige graven dateren uit de 17e eeuw) gelegen in het park rondom de kerk verder gewandeld en via een doorgang kwamen we bij het voormalig aartsbisschoppelijk paleis daterend uit de 12e eeuw en tevens ook een verdedigingswerk. Nu is het een leger en verzetsmuseum. Via het park dat aan de zuidkant grenst aan de rivier de Nidelva kwamen we uit bij de fraaiste brug van Trondheim die de rivier overspant, de Gamle Bybru (oude brug), ooit in 1681 gebouwd als toegangspoort naar de vesting Kristiansten die hoger op een heuvel ligt, die gebouwd werd na de grote stadsbrand van 1681 en onder meer dienst deed tijdens de Zweedse invasie van 1718. In 1861 werd hij vervangen door de huidige brug. Vanaf de brug zie je aan weerszijde de oude pakhuizen en werven staan gebouwd tussen 1700 en 1900.

Via die brug konden wij aan de andere kant weer terug naar onze camper om na een goede nachtrust de volgende dag onze stadswandeling te hervatten.

Het weer was inderdaad onbestendig en op een klein buitje na (voor ons tijd om bij Star Bucks aan de cappuccino te gaan) hebben we de rest van de stadswandeling afgemaakt. De kathedraal zijn we voorbij gelopen omdat op dat moment een groot aantal bussen hun lading hadden gelost en er lange wachtrijen om een ticket te kunnen kopen ontstonden. We passeerden een van de oudste straatjes (St.Jørgensveita) daterend uit de 16e eeuw.

Als je over de oude brug de “Portal of Joy” passeert kom je in de oude wijk Bakklandet. Oude straatjes met sfeervolle kleurrijke arbeidershuisjes. Hier vind je gezellige cafe’s, restaurants en kleine lokale winkeltjes. Omdat de meeste toeristen waarschijnlijk in de kathedraal óf in de wachtrij stonden was het heel rustig en konden we op ons gemak daar heerlijk rond slenteren.

Na een bezoek aan de Onze Lieve Vrouwe Kerk waar we mensen op de banken zagen slapen en achterin koffie/thee gedronken kon worden. (daklozen opvang??) werden we bij buitenkomst opgeschrikt door een oorverdovend lawaai dat met tussen pozen steeds werd herhaald. We zijn er niet achter kunnen komen wat het was, maar we stonden met onze handen over de oren zo intens hard ging het (en dat voor twee slechthorenden ;-)) Het was rond het middaguur dus wij dachten dat het misschien de sirene was zoals wij dat ook de eerste maandag van de maand hebben, maar dat is slechts gissen.

Een andere bezienswaardigheid is de Stiftsgården (Royal Residence). Dit is het grootste houten huis in Scandinavië met 140 kamers op een oppervlakte van 4000 m2. Het is in de jaren 1774-1778 gebouwd als een prive residentie.

Aan het einde gekomen van onze wandeling ( hier beschreven zijn de high-lights) hebben we boodschappen gedaan en waren we net op tijd voor het flink begon te regenen terug bij de camper.

We zijn daarna naar de dichts bij zijnde camping gereden in Øysand waar we de rest van de middag in de camper hebben doorgebracht, alle was gewassen (en dat was behoorlijk aan de prijs op deze camping nl 30 euro voor 2 keer wassen en 2 keer drogen.) Maar je hebt weinig keuze, de campings met wasmachine en droger zijn schaars. We hebben in elk geval kunnen genieten van surfers en kite-surfers want er stond een stevige wind.

De foto's tot en met vandaag zijn op Flickr gezet; je vindt de laatste foto's daar onder het album Week 6.

Eirrah

Ik mag jullie steeds meer Janny en Roland en tuuk
vanwege die slechthorendheid, het geeft zo'n warme band :-)

Harrie.-

Tinie

Mooi hoor

Anny

Weer genoten van jullie mooie verhaal en prachtige foto's!!

Inge

Gezien de stevige wind en de blauwe licht had je de was ook kunnen laten wapperen......???? Scheelt toch weer een paar euries

Inge

Gezien de stevige wind en de blauwe lucht die ik daar zie had je de was ook gewoon buiten kunnen laten wapperen ????