Met de camper naar .....

Van de zwarte kat en andere ongemakken

Soms zit alles mee; we hebben al vijf weken een stralend zonnetje met voor de maand mei tamelijk hoge temperaturen – zelfs in het uiterste Noorden – en in totaal nog geen dag regen! Maar soms is er een dag waarop bijna alles tegen zit en die begon eergisteren 31 mei met een zwarte kat die zo’n 25 meter voor de camper onze weg kruiste (en waarover Janny zei: "Als dat maar goed gaat."), maar die wel veilig de overkant haalde. ’s Avonds om 20.30 uur zouden we met de veerboot van Moskenes naar Bodø gaan, een bootreis van ruim 3 uur. Om half elf ’s avonds was er echter nog geen boot te bekennen en toen hoorden we van een ander Nederlands stel dat ze van een zweed hadden begrepen dat de veerboot in het geheel niet zou varen; de boot had een machinestoring en ze hoopten dat die de volgende dag zou zijn verholpen, maar garanties konden ze niet geven. Het kon ook nog wel overmorgen of zelfs de dag daarna worden. Het verbaasde ons dat ze dat niet even bekend maakten: ze hadden per slot van rekening een prachtig scherm met informatie hangen en het zou volgens ons een peulenschilletje moeten zijn om daar ook een bericht over een motorstoring op te zetten. Tot overmaat van ramp werd ook de telefoon door de veerbootmaatschappij niet opgenomen. Maar goed, we hadden geen zin om te blijven wachten op een veerboot die misschien helemaal niet komt en samen met het Nederlands stel en een aantal andere wachtende besloten we terug te rijden en een andere manier te vinden om van de Lofoten naar het vasteland te komen; wij wilden de veerboot vanuit Lødingen nemen, zo’n 175 km terug. Maar helaas, na 50 km konden we niet verder; ze hadden de enige toegangsweg – de E10 – afgesloten voor het uitvoeren van wegwerkzaamheden en dus stonden we even later op een parkeerterrein aan de rand van een dorpje met uitzicht over zee. Hier moesten we de nacht doorbrengen, hetgeen geen straf was. Wel een straf was dat ik ’s avonds het laatste glas wijn uit de fles omstootte en de inhoud over de tafel,bank en de vloer droop. En toen we naar bed gingen en ik in mijn toilettas tastte om de medicijnen te pakken, greep ik in mijn scheermes en haalde mijn linkerwijsvinger flink open. Via de mail kregen we ook nog het bericht dat Janny’s tante vandaag is overleden. Dat was wel genoeg voor vandaag.

De volgende dag bleek dat Tele2, waarvan wij onze telefoon- en internet-aansluiting betrekken, die nacht een update heeft doorgevoerd met als gevolg dat heel Scandinavië verstoken is van data-verkeer over het internet. En Tele2 is nog wel een zweedse firma. Telefonisch contact leerde ons dat ze het al wel wisten en dat ze volop bezig waren deze fout te herstellen; het kon echter nog maximaal twee dagen duren vooraleer de storing zou zijn verholpen. Enfin, we wachten wel af. Op onze weg terug konden we zien waarom we daags tevoren niet verder meer konden: er moest gisteren kennelijk een kabel onder de weg door en daarvoor hadden ze de weg afgesloten. Ach, ’s lands eer, s’lands wijs zullen we maar zeggen; wij sluiten daar geen nacht lang een Europa-weg voor af.
Het andere Nederlandse stel reed naar Svolvaer want daar ging om 4 uur ’s middags een veerboot voor een tocht van 2 uur, wij gingen 75 km verder. Deze dag zat alles mee, want in Lødingen aangekomen ging de veerboot al na drie kwartier, zodat wij om 3 uur ’s middags voet aan vaste wal hadden gezet en verder konden over de E6 richting Trondheim. Om 5 uur maakten we ons kwartier in het plaatsje Mørsvikbotn op een camperplaats met stroom en uitzicht over het fjord.

Onze reisgids gaf aan dat de E6 een saaie weg zou zijn, bedoeld om kilometers te maken. Nu kan dat laatste wel waar zijn, maar hij is ook prachtig; we vroegen ons af welke kwalificatie de schrijver van de reisgids heeft voor de Middenpeelweg als hij de E6 in Noorwegen al saai vindt. Hieronder een plaatje, geschoten vanaf de E6.

Vandaag, donderdag 2 juni zijn we over die E6 doorgereden naar Salstraumen, waar we nu op een camping staan. Kunnen we ons weer eens wat ruimer en langer douchen dan in onze camper en da’s ook wel eens lekker; de aankomende 8 dagen staan we alleen op camperplaatsen en moeten we ons op dat punt een beetje behelpen. We zitten nu weer op de oorspronkelijk geplande route en zullen de aankomende twee dagen de toeristische Kystriksveien, de nationale kustroute, volgen. Salstraumen is vooral beroemd om de grote maalstroom tussen het Saltfjord en het Skjerstadfjord, een zee-engte van 150 meter breed met de sterkste getijdenstroom ter wereld. Elke zes uur pompen natuurkrachten tot 400 miljoen kubieke meter water door deze smalle zee-engte. Hierdoor ontstaat een kolkende en schuimende rivier van zeewater, met draaikolken van wel 10 meter in doorsnee; zwemmen is hier dodelijk!

De storing bij Tele2 is gelukkig opgeheven, zodat we weer de beschikking hebben over internet en dus dit verhaaltje op de site kunnen zetten De laatste foto’s zijn geupload op Flickr in Week 5 en vandaag zijn we aan Week 6 begonnen.

Tot slot: een paar van onze volgers vragen zich af of we geen last hebben van het feit dat de zon niet onder gaat, waardoor het biologische dag-nacht-ritme verstoord kan/gaat worden. Nou, het antwoord is heel simpel: we kunnen onze camper bijna geheel verduisteren; we creëren dus eenvoudigweg zelf onze nacht. Alleen het langzaam weer dag worden is er niet bij. Op het moment dat we de verduisteringsschermen wegklappen kijken we vol in de zon; langzaam wakker worden is er dan niet meer bij. Ook het omgekeerde vindt natuurlijk plaats: spelen we ’s avonds een spelletje rummikub of iets dergelijks dan heb je niet het gevoel dat het op een gegeven moment bijna middernacht is; je ervaart het dan nog als midden op de dag. En ja, als je ’s nachts op de camping naar de wc zou gaan heb je geen zaklamp nodig

Wink

Eirrah

Ppppffftt mensen zwarte kat, brrrrrrrrr en dan ook nog eens Good (? ) Old Murphy jullie achtervolgen...

Wel weer een erg mooi verslag, leest heerlijk !!
Groetjes Harrie en Beren :-) ( niet op de weg hoor )

Siets en Gijs

Hier beginnen wij ook weer letterlijk (de regen lijkt op de terugweg) en figuurlijk (examens) boven water te komen dus met een bak thee jullie verslagje gelezen op de vrije morgen.

Misschien hadden wij zo'n 6 jaar geleden helemaal niet naar het andere uiterste van de wereld gehoeven want Nieuw-Zeeland lijkt gewoon in Noord-Europa te liggen!! Erg gaaf!!!!!

En ach, misschien kan ik er nog wel een AK-excursie uitslepen naar die maalstroom.....

Enjoy! Groetjes ons

Willem

met plezier gelezen weer :)

susan

Wat een pech kun je hebben... maar gelukkig is alles weer goed gekomen. Weer een mooi verhaal om te lezen :-) Gecondoleerd met je tante Janny. Geniet verder van jullie prachtige reis! Fijn weekend xxx

Tinie

Geweldig weer om te lezen gecondoleerd met je tante
Gr Tinie

hanni

Fijn dat jullie mooi weer hebben. Hier is het de afgelopen dagen met bakken uit de lucht gevallen, dus geniet ervan. Prachtig om jullie belevenissen te volgen

Inge

Wat mij nou zo leuk lijkt is gewoon de horloges en de hele mobiele rataplan uitzetten! Dan heb je werkelijke geen idee meer of het nu dag of nacht is hahaha.
Op dit moment zitten wij in Slovenië en de regen komt met bakken uit de lucht, maar de zon schijnt ook! Heel apart!
Zwarte kat, het klopt dus toch, niks geen flauwekul. Tsja, soms zit het mee en soms zit het tegen.......toch was het weer genieten van jullie verslag!
Kannie wachten op de volgende ????

Ivanka Milenkovic

Surprise surprise dear Jani.... I just had been in your street for a few days and hear fantastic story about your trip... I hope that you enjoy all this avanture and that you will arrive bacj home full with posiive energy... lets be in touch I will follow your blog....