Met de camper naar .....

Van Vikinghuis naar Vissershuis

Toen we deze morgen, zoals elke morgen om 8.00 opstonden konden we de warmte van de zon alweer voelen en dan wordt je blij als je ziet dat de lucht strakblauw is. Onze eerste stop was na zo’n 35 km in Svolvaer. Het is min of meer met 4000 inwoners de officieuze hoofdstad van de Lofoten en ligt aan de zuidoostkant van Austvågoya, het eiland waarvan het noordelijke deel tot de Vesterålen-archipel behoort en waar alles draait om de visvangst. De plaats heeft een vissersvloot van zo’n 250 schepen. Meer dan 60% van de handel op de Lofoten vindt plaats in Svolvaer.

Helaas was het toeristenbureau niet open dus hebben we een poosje langs de haven gewandeld. Voor een stad was het erg rustig. We hebben ook nog gezocht naar wat kaarten om te versturen maar aangezien Tante Post hier de nodige kilometers af moet leggen zijn de kaarten en de postzegels behoorlijk prijzig, zo’n 3 euro per kaart en dat vonden wij iets te gortig.

We besloten terug te gaan naar de camper en richting het Vikingmuseum Lotfotr in Borg te rijden. We waren nog geen 5 minuten onderweg toen we langs de kant politie zagen staan en iedereen werd verzocht te stoppen. Het was een alcoholcontrole (11.00 in de morgen) en Roland mocht dus even blazen en zijn rijbewijs laten zien. Het lijkt misschien vreemd op dit tijdstip maar de avond ervoor op de camperstandplaats constateerde we al dat de Noren tot diep in de nacht buiten blijven zitten en drinken, het wordt tenslotte toch niet donker.

Wij mochten onze weg vervolgen. Het wordt saai, maar de uitzichten waren weer grandioos. Vanaf de weg zagen we een camping liggen op een prachtige locatie in Lyngvaer en aangezien het tijd werd om eens de was te doen besloten we daar te stoppen mits er een wasmachine en droger aanwezig waren en die mazzel hadden we.

Dus aan het einde van de dag lag alles weer schoon in de kast en was ons huis ook gepoetst.

De volgende dag zijn we wat later vertrokken omdat het Vikingmuseum maar een kilometer of 35 verderop lag en wie schetst onze verbazing toen we op de parkeerplaats weer een bekende auto met caravan zagen staan en onze paden zich voor de vierde keer deze vakantie kruisten terwijl we van elkaar niet weten welke richting eenieder van ons opgaat.

Het Vikingmuseum Lofotr in Borg heeft een nagebouwde boerderij, vlakbij de plaats waar de oorspronkelijke opgravingen zijn gedaan van de grootste boerderij (83 m lang) uit de Vikingperiode die in Scandinavië bekend is. Het betreft een boerderij van een Vikinghoofdman uit de periode 500-900 na Chr.

In het museum zijn verschillende opgravingen te zien en in de boerderij kan men zien hoe het leven er in die tijd zo ongeveer uit heeft gezien. We troffen daar een jonge Nederlandse student industrieelontwerper die in de zomermaanden in het museum werkte als schoenmaker, die zijn eigen voeten als voorbeeld gebruikte voor een paar schoenen zoals men ze in de vikingtijd droeg. Vreemd genoeg werkte er nagenoeg geen enkele Noor in dit gedeelte van het museum.

Na het museum was er een stevige wandeling naar beneden van 1,5 km waar een nagebouwd Vikingschip in het water ligt en een gereconstrueerd historisch boothuis.

Na dit leerzame bezoek hebben we in Leknes boodschappen gedaan en naar de 4 km verderop gelegen camperplaats gereden waar we een schitterend uitzicht hadden over de bergen en het dal. Rond 22.00 werden we omsloten door een dik wolkendek en was ons mooie uitzicht verdwenen.

Vanmorgen bij het op staan was de mist opgetrokken en scheen de zon alweer. De route vandaag was niet zo lang omdat we bijna aan het eindpunt van de Lofoten zitten, maar wel met een paar tussenstops.

De eerste stop was in Nusfjord, één van de oudste en best bewaarde vissersdorpen in Noorwegen. Opgravingen hebben nederzettingen blootgelegd uit de 5e eeuw en het was toen een van de eerste plekken waar op industriële schaal kabeljauw werd verwerkt in de Nordlandregio. Het wordt nu niet meer permanent bewoond en is een museumdorp. Wel kan men er overnachten in een traditionele rorbuer (vissershuis)

Het ziet er erg pittoresk uit. Misschien omdat je om dit plaatsje te bezoeken van de toeristische route af moet wijken waren wij daarom de enige bezoekers daar en dat vinden wij dus helemaal niet erg.

Vervolgens was onze volgende stop bij Reine. Het uitzicht vanuit Reine op de Kirkefjord was de reden dat Reine ooit werd verkozen tot de mooiste plaats van Noorwegen. Wij delen die mening overigens niet maar dat terzijde.

Na onderweg broodjes te hebben gekocht ging onze route verder naar Ã…. Hier eindigt de levensverkeerader van de E10, de zuidelijkste plaats op Moskenesoya. Ã… is een levend visserijmuseum en veel gebouwen hebben een monumentale status. Een groot aantal dateert uit midden van de 19e eeuw. Er staat een fabriek die (kabeljauw)leverolie produceert, een oude bakkerij met overheerlijke kaneelbollen, een smidse en een boothuis en het laat het dagelijks leven zien in een vissersdorp sedert twee eeuwen. Verder is er een groot vissersmuseum te zien.

Na deze wandeling moesten we weer een stukje terug naar Moskenes waar we vanavond om 20.30 met de boot de oversteek maken naar Bodø en afscheid nemen van de Lofoten, een prachtig stukje aarde waar we met veel plezier aan terug zullen denken. De bedoeling was om dit morgen te doen, maar dan moeten we al voor 6 uur het bed uit om de boot van 7uur 's morgens te halen en dat vonden we wel erg vroeg. Bovendien wordt het toch niet donker dus dat is ook wel prettig. Benieuwd wat voor moois de rest van Noorwegen ons laat zien.

susan

wederom een prachtig verhaal met schitterende foto's, zo leuk om jullie hier te volgen :-) xx

Ron

Weer een schitterend verhaal. Zo leer ik ook nog wat!
Nog heel veel veilige kilometers toegewenst.

Jantje

die meneer met de Noorse trui komt me bekend voor.

Anny

Superrrrr........Ik geniet elke keer weer van jullie mooie verhaal en foto's.

netty en johan

Hoi Janny en Roland,

Het was weer een prachtig gelilustreerd reisverslag.
Wat maken jullie toch veel mooie indrukwekkende dagen mee op jullie reis en wat fijn dat wij n beetje mee kunnen genieten.

Lieve groet,
Netty n Johan

Richard, Zinnia en Mirte

Erg mooi weer inderdaad, alleen net iets te veel vis voor mij overal.... loopt er nou nergens een karbonaadje rond? ;-)

GERDA VAN BRUGGEN

HOI JANNY EN ROLAND

wAT HEBBEN JULLIE TOCH INDRUKWEKKENDE VERHALEN IEDERE KEER OPNIEUW GENIET IK ERVAN VEEL PLEZIER NOG OP DE REST VAN JULLIE REIS

Inge

Als ik dit lees dan zou ik zo ook die kant op willen gaan......zeker de Lofoten, dat lijkt mij geweldig! Nu vraag ik mij toch af hoeveel invloed het heeft dat het niet donker wordt 's avonds. Geen last van verstoord dag/nacht ritme?
Prachtige foto's, en ik heb het idee dat jullie helemaal geen verkeerd weer hebben. Hoe fijn is dat! Veel plezier nog en tot het volgende verhaal!