Met de camper naar .....

Welcom Turist, we spik Inglish

Soms zit het mee, en soms zit het tegen. Al vroeg kwamen we aan op de camperplaats midden in Stockholm, die deze dag voor het eerst weer geopend werd na de winter. Helaas waren ze nog niet klaar met alle voorzieningen, maar een vriendelijke jongedame wees ons een plek, en daarna hebben we meteen de fiets gepakt om op verkenning te gaan in de stad (binnen 10 minuten stonden we in de oude stad). De binnenstad van Stockholm is verdeeld over 14 eilanden die door 57 bruggen met elkaar zijn verbonden. Stockholm is desondanks perfect om met de fiets te ontdekken, door de hele stad liggen goede fietspaden en auto’s stoppen ook voor fietsers; zo kun je in relatief korte tijd heel veel van de stad zien. Te voet hebben we de oude stad verkend, smalle straatjes met kinderkopjes (behalve in het midden, daar liggen grotere stenen, die vroeger bedoeld waren voor de notabelen van de stad) Hoezo standsverschil? Na verschillende straatjes doorkruist te hebben kwamen we op het slotplein waar het Kungliga Slottet (koninklijk paleis) staat. Het is in Europa het grootste nog in gebruik zijnde paleis met 608 vertrekken.

Nu zijn op maandag zoals bijna overal alle musea gesloten dus een bezichtiging zat er helaas niet in en ook de rest van de week is het paleis, waar je normaliter de Koninklijke vertrekken kunt bezichtigen, gesloten. Het viel ons al op dat er heel veel militairen en politie aanwezig was (en dat was dus niet vanwege het op handen zijnde songfestival) maar vanwege de verjaardag van koning Carl Gustav en zijn vele hoogwaardigheidsbekleders uit het buitenland. Daarvoor was op een gegeven moment wel de hele straat afgezet waardoor al het verkeer – en wij dus ook - moest wachten tot de stoet voorbij was.

Wel hebben we een kijkje kunnen nemen in de koninklijke kerk, waar o.a in 2010 kroonprinses Victoria is getrouwd. Blikvanger in deze kerk is de 3,50 m hoge beeldengroep uit 1489 van de heilige Joris met de draak en Maria.

Op het Stortorget-plein met zijn bonte gevels hebben we na de wandeling in de oude stad heerlijk op een terras gezeten. Leuk detail: Er staat in de oude stad een Cornelis Vreeswijk-museum over zijn leven en werk (1937-87) Voor de oudere lezers onder ons wel bekend. ’s Avonds hebben we heerlijk door de oude stad en een gedeelte daarbuiten kunnen fietsen omdat het heel rustig was. Kennelijk hadden de overige toeristen ander vertier.

We wilden graag ook de Ostermalms saluhall bezoeken; deze gigantisch grote markthal ligt in de chique wijk en hier is alles van topkwaliteit, van kleding tot etenswaren. Helaas…ook dat ging niet door, hij wordt op dit moment gerenoveerd. En zo kan het gebeuren dat je binnen korte tijd een aantal to do dingen ongewild van je lijstje af moet strepen.

Een absolute aanrader is het openluchtmuseum Skansen op het eiland Djurgården, zo’n half uurtje fietsen van onze camperplaats. Het is Zweden in het klein: van een hereboerderij uit Zuid-Zweden tot de rendieren en een Sami-dorp uit Noord-Zweden. De historische gebouwen geven een beeld van alledag in vroeger tijden en de aldaar werkzame gidsen willen maar al te graag vertellen wat er aan hun gebouw of leefwijze vroeger zo speciaal was. We hebben even met een zweedse jongedame staan praten die maar niet kon geloven dat wij de oud-zweedse spellen zoals zaklopen, ringwerpen en steltlopen al in onze jeugd hadden bedreven!

We hebben in een korte tijd heel veel gezien en natuurlijk speelde het heerlijke zomerse weer ook mee, Stockholm is een bruisende, gezellige stad met vriendelijke mensen. Wij hebben er optimaal van genoten.

Willem

Ik voel dat er een boek aan gaat komen over deze reis met mooie foto's er in.
Geweldige beschrijving weer.

inge

En weer wat geleerd over de geschiedenis van Zweden/Stockholm ???? . Het is dat ik het jullie super gun en blij ben op deze manier een beetje te mogen meereizen maar eerlijk gezegd ook wel een ietsiepietsie jaloers ???? En ga me nu niet vertellen dat je niets meekrijgt van het songfestival ???? Onze Douwe Bob is toevallig wel ff door!!!!
Mensen geniet volop, fijn om te lezen dat het jullie ook goed gaat! Ga zo door!!!!

Janny

Natuurlijk krijgen wij het e.e.a mee van het songfestival, je kunt nl overal over de koppen lopen, zo druk is het. Wel leuk om het hele spektakel via de zweedse tv mee te krijgen. Omdat ons to-do lijstje klaar was, zijn wij de stad vanmiddag ontvlucht en verder on tour gegaan.

Groetjes.

Mieke

Hoi Janny en Roland. Helaas heb ik nu alles pas kunnen lezen, want ik was je hint kwijt. Maar zo te zien hebben jullie het geweldig naar jullie zin en ook goed weer. Het is fijn om alles te lezen wat jullie allemaal beleven. Bedankt. Geniet er van.

Ardi

Hallo samen,
Het ziet er allemaal prachtig uit en het is wel fijn dat je zoveel met de fiets kunt doen. Jammer dat jullie een aantal dingen niet konden bekijken, maar ja, je kunt niet
alles hebben........ Cornelis is een oude bekende, ja, ja!!!
Doei.

Anny Jeuken

Hallo jullie,
Alweer een mooi verhaal over Zweden en Stockholm.......en mooie foto's......
Als ik jouw verhalen lees Roland, met de geschiedenis en uitleg van alles wat jullie zien en beleven, dan herken ik wel heel veel in de schrijfstijl van Sietske.
Geniet weer van de komende dagen, dan kunnen wij weer mee genieten.

Roland

Annie, bedankt voor je leuke reactie, maar eerlijk is eerlijk, Janny schrijft hier ook verhalen op de site. Sietske heeft het dus van geen vreemde ;-)

netty en johan

hoi allebei,

Ja, dat tref je soms he, dat je een aantal dingen hebt gepland en die dan onverhoopt toch niet door kunnen gaan. Maar, zo te zien en zo te lezen hebben jullie nog geen tijd gehad om je te vervelen. Er valt nog zo veel moois te zien en te beleven.
Gaaf, dat museum van Cornelis Vreeswijk. Ja, wij horen helaas ook onder de oudere lezers, haha

Liefs, Netty

hannivdakker@live.nl

Wat fijn om jullie reis zo ook een beetje mee te maken. Prachtige foto's en dito verslag. Geniet ervan. Groetjes van Hanni