Met de camper naar .....

Groenlo, Grolle en Grolsch

Vanuit Ahaus is het nog een half uur rijden naar Groenlo en dus gaat daar onze volgende trip naar toe. Al jaren komen we in Groenlo op bezoek bij Roland zijn broer Eric en Anne-Marie, maar nu wilden we ook eens op ontdekking gaan in deze plaats met zijn rijke en bewogen geschiedenis. De meeste mensen kennen Groenlo alleen van de Grolsch fabrieken en toevallig wonen Eric en Anne daar waar de voormalige Grolsch fabriek stond en waar nu als herinnering nog een grote ketel staat.

We hebben in elk geval een paar hele gezellige dagen bij Eric en Anne. En we blijven nog een aantal dagen in de Achterhoek waar het zo ontzettend mooi is om te wandelen en te fietsen. Bovendien doen we ons eigen land tekort als we dat niet vernoemen in dit reisverslag.

Groenlo is ontstaan in het begin van de zevende eeuw, zo rond 610, toen de Saksen zich in de Achterhoek vestigden. De naam Groenlo refereert waarschijnlijk aan een groen loo, groen bos, dat in de buurt lag op hoger gelegen grond. (Germaans: Grõni- "groen" + lauha- "bosje op hoge zandgrond" In de loop der tijden treft men verschillende namen aan in boeken en op kaarten, zoals "Groenlo", "Groenloo", "Groonlo", "Gronlo", "Grol". De naam Groenlo is gebleven, terwijl in de volksmond "Grol" gezegd wordt.

Groenlo is gesticht aan de hoge kant van het riviertje de Groenlose Slinge.De noordzijde van de Groenlose Slinge was een lager gelegen gebied. Voor de rest lag rondom Groenlo een aantal moerassen waarvan de meeste in de loop der eeuwen zijn ontgonnen. De Saksen lieten zich niet makkelijk bekeren, zodat het tot de 9e eeuw geduurd heeft voor het Christendom zich hier kon vestigen. Waarschijnlijk zijn Ludgerus en metgezellen uit Münster verantwoordelijk voor de kerstening. Zo rond 809 ontstaat het kerspel Groenlo, met de eerste eenvoudige parochiekerk gewijd aan de heilige Calixtus. De Oude Calixtuskerk heeft de tand des tijds echter doorstaan, met de nodige reparaties.

Groenlo was als stad in belang gegroeid en was omringd door wallen en was één van de vijf stemhebbende steden binnen de Staten van het kwartier Zutphen. De stad vormde een handelscentrum aan de weg Duitsland - Holland, waardoor Groenlo profiteerde van Hanzekooplieden. Hierdoor ontstond er een bloeiend gildewezen, met ambachten, broederschappen en stichtingen. Vanwege haar welvaart moest Groenlo zich veilig stellen voor belagers.

In 1334 werd de stad ommuurd. In 1550 legde bouwmeester Marcelis Keldermans op last van keizer Karel V nieuwe wallen en grachten in een vijfhoekige versterking aan. Groenlo vormde in de 16e en 17e eeuw een sterke vesting, die als welvarende grensstad herhaaldelijk werd belegerd, vooral tijdens de Tachtigjarige Oorlog. In 1576 kwam Groenlo aan Staatse zijde. In 1580 viel de stad in Spaanse handen door de overgelopen George van Lalaing (Graaf van Rennenberg), stadhouder van de noordelijke gewesten. Na een onsuccesvolle poging in 1595, werd de stad in 1597 eindelijk door Maurits van Nassau heroverd voor de Nederlanden, waarna in 1606 Grol opnieuw heroverd werd door de Spaanse troepen onder leiding van Spinola.

In 1627 werd Grol definitief heroverd door Frederik Hendrik na het groots opgezette Beleg van Grol, één van zijn schitterendste wapenfeiten, door Hugo de Groot vereeuwigd in zijn Obsidia Grollae, alsmede door Joost van den Vondel in zijn lofdicht "Verovering van Grol door Frederick Henrick, Prince van Oranje".

Door de vele belegeringen met de daarmee samen gaande branden en vernielingen heeft Groenlo erg te lijden gehad, waardoor veel waardevol bezit verloren is gegaan. Hoewel de meeste versterkingen na 1672 zijn afgebroken, zijn in Groenlo nog steeds bastions, grachten en kanonnen te vinden. In het kader van historisch toerisme worden enkele oude vestingwerken in Groenlo en omstreken in ere hersteld.

Als stadje aan de grens werd Groenlo al vroeg op 10 mei 1940 door de Duitsers ingenomen, en de eerste Nederlandse krijgsgevangene van de oorlog werd er gevangengenomen. Tijdens de oorlog werden honderden Grollenaren gedwongen om 'schansen' te graven voor de Duitsers.Na Dolle Dinsdag werd de stad overspoeld door NSB'ers en namen de spanningen toe.

Op 24 februari 1945 werd de binnenstad van Groenlo getroffen door een Engels bombardement, waarbij meerdere slachtoffers vielen. Voor Groenlo eindigde de Tweede Wereldoorlog op 31 maart 1945, toen het door Britse militairen uit Ierland en Engeland van de Guards Armoured Division werd bevrijd.

Hieronder een foto van het brouwhuis waarin Pieter Cuijpers voor het eerst in 1615 zijn bier brouwde, het later bekende Grolsch.

De komende dagen stappen we lekker op de fiets in de omgeving van Vorden.

Carla

Welkom thuis Janny en Roland en......... Nederland is ook mooi!!

susan

Welkom terug in Nederland :-) Nederland heeft ook prachtige plekjes, ja ook de Achterhoek is heel mooi!
Hans en ik hebben een paar keer gekampeerd in Winterswijk.
Geniet nog van de laatste dagen van jullie reis
Groetjessssss xx

Ardi

Ha Jaantje en Roland, fijn dat jullie weer in de buurt zijn.
Het leek zo lang, die drie maanden, maar toch is die tijd
relatief snel voorbij gegaan. Het scheelde natuurlijk dat we jullie steeds hebben kunnen volgen.
Tot zondag.......
Ardi.

Tinie

Hoi bijna thuis zijn vanmorgen weer bij Leentje geweest het gaat goed met haar en je kreeg de groetjes

Anny

Ha Janny en Roland,
Welkom terug in Nederland. Wat zijn die drie maanden voorbij gevlogen. Ik heb genoten van jullie prachtige verhalen en geweldige foto's.
We zien elkaar spoedig.

annet

Hoi Janny en Roland welkom terug in Nederland ik heb genoten van jullie mooie verhalen en schittterende foto,s.We zien elkaar binnenkort een keertje!!!!!

Pam

Prachtig jullie verhalen te lezen....en wat de Achterhoek betreft.......(ik ben er één) ....... al eens in Doesburg......of ' s Heerenberg geweest.......en niet te vergeten de Abdij in de Slangenburg.......zeer de moeite waard !