Met de camper naar .....

De route

Naar de Europese top!

We gaan in 2016 naar Scandinavië en bezoeken het noordelijkste berijdbare puntje van het vasteland van Europa.Maarvoorafmoetenwe nog wel even iets recht zetten. De Noordkaap (71°10? 21? noorderbreedte) noemt zichzelf "det nordligste av Europa" (www.nordkapp.no) dus het noordelijkste puntje van Europa en dat isniet waar! (helaasvoor de toeristische uitbaters en uitbuitersop de Noordkaap zelf).Een naamloos puntje (op 81°51? 00") dichtbijKaap FligelyopRudolfseiland, onderdeel van deFrans Jozefarchipel is het noordlijkste puntje van Europa; deze eilandengroepbehoort tot Europees Ruslanden ligt ruim 900 km ten zuiden van de geografische Noordpool. Hieronder een russische foto van Kaap Fligely.

En omdat de Noordkaap zelfop een eiland ligt (weliswaar met een tunnel verbonden met het vasteland) kan het zich ook niet het noordelijkste puntje van het vasteland van Europa noemen; die titel is weggelegd voor de niet ver oostelijk van de Noordkaap af gelegen KaapNordkinn (zie foto hieronder)in Noorwegen op 71°08? 10?,een kaap die over land alleen te voet viaeenhike van meer dan25 kmen een steile klim is te bereiken.

Ten oosten van deze Kaap Nordkinn ligt op 20 km afstandhemelsbreed en4599 m zuidelijker, Slettnes Fyr, de vuurtoren van Slettnes, op 71°05' 33". Deze vuurtoren, die zich terecht de noordelijkste vuurtoren van het vasteland noemt, isover een half verharde wegtebereiken. Dit punt mag danzo'n 8 km zuidelijker liggen dan de Noordkaap,maar ligt wel op het vasteland! De laatste vuurtorenwachter is in 2005 vertrokken en de vuurtoren is sindsdien volledig geautomatiseerd.Wat ons daarbij in het bijzonder aantrekt isdat dit puntjein het geheel niet toeristisch is. Onderin de vuurtoren wordt een toeristeninfo annex café door vrijwilligers gedreven voor de 2 toeristen die gemiddeld per dagSlettnes bezoeken!
Wij hoeven niet zo nodig tegen betaling van€ 57,50 per dag parkeergeld - want meer voorzieningen dan parkeren zijn er nauwelijks - een nacht samen met gemiddeld nog 1000 anderenhutje-mutje te staan op een vermeend meest noordelijk gelegen rotspunt van Europa dat de Noordkaap heet. Nee, wij gaan fijn naar Slettnes Fyr, en dat kunnen maar weinig andere mensen zeggen

Wink

Slettnes Fyr

Bijna 9400 km door Scandinavië

De route isop detail bepaald; heen via Kopenhagen naar Stockholm over de E4 en verder naar Sundsvall, dan steken we, op advies van het Zweeds Verkeersbureau, binnendoor naar Östersund om onze weg te vervolgen over deE45 naarZweeds, Fins en NoorsLapland tot aan de vuurtoren van Slettnes. Terug gaan weover Noorwegen, waarbij we de Vesterålen, de Lofoten, Trondheim, de Atlanterhavsveien bij Kristiansund, Ålesund, de Trollstigen,het Geirangerfjord, het Sognefjord, Flåm, de Gaularfjellet enOslo aandoen. Ondertussen bezoeken we ook nog de twee grootste gletsjers van het Europese vasteland (de grootste gletsjer van geheel Europa ligt op de eilandengroepSpitsbergen): de Jostedalsbreen (487 km2) en Vestre Svartisen (het westelijke zwart ijs: 221 km2. Vraag me niet waar de naam vandaan komt).

InNoorwegen volgen we zoveel als mogelijk is de Nationale Toeristische Routesop Andøya (Fv976), de Lofoten (E10), de Kystriksveien Nord(Rv13), de Atlanterhavsveien (RV64), de Geiranger-Trollstigen (RV63),de Aurlandsfjellet (Fv243; ook wel Sneeuwweg genoemd want die kan daar in de zomer ook nog liggen)en de Gaularfjellet (RV13).De route zal gaandewegwaarschijnlijk wel wat worden gewijzigd en we staan altijd open voor aanvullende suggesties. Een etappe-overzicht vind je hier.

Wildernisroute (Vildmarksvägen) in Midden-Zweden als alternatief.

De Vildmarksvägen voert je over bijna 500 kilometervan Strömsund in Noord Jämtland, via Gäddede aan de noorse grens over de spectaculaire hoogvlakte "Stekenjokk", waarnade bergen van Zuid Lapland jou naar Vilhelmina brengen. Langs de weg die door gebieden voert met een uitzonderlijk hoge 'beerdichtheid', vind je adembenemende landschappen en natuurfenomen.Deze Wildernisroute isin ons schema opgenomen, daarbij rekening houdend met het feit dathet stuk wildernisroute van Leipikvattnet naar Klimpfjäll over de Stekenjokk (1036m)vanwege extreme sneeuwomstandigheden (sneeuwhoogte tot 7 m)alleen open is in de zomer, normaal van 6 Juni tot 15 Oktober. Wanneer de omstandigheden het toelaten gaat de weg eerder open. Omdat wij er al eind mei zullen zijn, lopen wedus het aanmerkelijke risico dat we het grootste deel van de wildernisroute moeten laten varen.De foto hieronder van de Wildernisroute bij Stekenjokk is genomen op 2 juli 2014 en dat zou je nietdenken gelet op het winterse landschap!

Als tweede alternatief is de Noordkaap zelf opgenomen, mochten we ons onderweg toch nog bedenken om naar deze toeristisch volkomen uitgebuite rotspunt te willen.

Klik hier voor de route in detail in Google Maps.

En als voorpret voor een bezoek aan de Noorse Fjorden even een klein kippenvel-moment Een uit-stekende rots ( de Trolltunga, wat "de tong van de trol" betekent), zo'n 700 meter boven het fjord, waar je ook op kunt zitten! Een punt overigens dat we niet aandoen, want het vergt een hike van 10 uur voor ervaren bergwandelaars

Frown

jacqueline

hallo, hoelang hebben jullie over de heenreis gedaan?

Roland

Hallo Jacqueline, totaal van 30 april tot 9 juli (ruim 70 dagen). Van huis tot aan Slettnes Fyr (voor ons het Noordelijkste puntje van Noorwegen): 2,5 week

Roland

En je vindt de uitgebreide route met camperplaatsen e.d. op http://www.zwiebelfam.nl/camper/site/2016-1.htm