Met de camper naar .....

Vallende temperaturen

Vanaf Stockholm gaan we langzaam maar zeker naar het Noorden en laten we beetje bij beetje de (meer) bewoonde wereld achter ons. Wel probeerden we nog even Uppsala aan te doen, een stad ter grootte van Utrecht, maar we vonden in het stadscentrum helaas geen parkeerplaats die groot genoeg was om de camper te stallen zodat we een bezoek aan die stad moesten schrappen. In Gävle, zo’n 175 km ten noorden van Stockholm, vonden we een gratis gemeentelijke camperplaats aan de jachthaven met een stroomaansluiting; daar hebben we de camper neergezet om vervolgens de oude binnenstad te voet te verkennen.

Gisteren in Stockholm merkten we al dat de Zweden er een eigenaardige spelling van buitenlandse woorden op na hielden, vandaag werd dat in Gävle bevestigd. De Stadsschouwburg draagt op de gevel de namen van onder andere twee bekende buitenlandse schrijvers: Shakspeare en Moliére (beide geen tikfoutje van mij hoor, maar van de beitelaar in de gevel zo’n 125 jaar geleden en het is nooit hersteld). Na ongeveer twee uren door de stad gelopen te hebben en onderweg bij een stalletje een duitse “bratwurst” genuttigd te hebben, vonden we het genoeg en zijn we terug gelopen naar de camper.

De volgende morgen weer vroeg op (de zon kwam al voor zessen op) om verder de E4 af te rijden naar Sundsvall. Onderweg zag Janny de eerste wilde eland in het bos staan, hopelijk volgen er nog vele. Verder voert de weg schier eindeloos door eeuwige naaldbossen met veel meren en hier en daar een boerderijtje.

In Sundsvall waren de camperplaatsen in bezit genomen door heel veel zigeunerfamilies en dus zijn we maar verder getrokken, (nadat we een poosje hebben staan praten met een echtpaar uit St.Oedenrode die in Jannesland een camping exploiteren) nu oostwaarts in de richting van de E45, die door de zweden zelf de Inlandsvägen (Binnenlandsweg) wordt genoemd. In het kleine plaatsje Stöde vonden we een camperplaats aan de rand van het meer, waar we de nacht “in het wild” door hebben gebracht. In Scandinavië mag je op grond van het Allemansrätten (het allemansrecht) onder voorwaarden op elk particulier terrein van de natuur genieten en daar kamperen. ’s Avonds hebben we tijdens een regenbuitje naar de tweede halve finale van het Eurovisie Songfestival gekeken (op de zweedse tv) en daarna uitstekend geslapen; dat laatste mede omdat we wel heel erg rustig stonden.

Vanmorgen vroeg ging de tocht verder richting Östersund, weg van de Botnische Golf naar de binnenlanden. Qua klimaatzone gaan we vandaag van zeeklimaat naar landklimaat en dat is duidelijk te merken. Was het eergisteren nog 25 graden, toen we vandaag om 12 uur ’s middags in Östersund aankwamen haalde de thermometer net de 4 graden. Onderweg zagen we de eerste kraanvogel èn de eerste sneeuw! De Östersunners vinden die 4 graden echter al voorjaar want hoewel wij in onze winterjas en lange broek door de stad liepen, kwamen wij ze al tegen met t-shirt en blote benen. Ze moeten hier welhaast echt strenge winters gewend zijn.

Wat ons nog meer opgevallen is hier in Zweden: Op elk tijdstip van de dag (vanaf 7 uur in de morgen) zie je overal joggers, mensen op weg naar het werk op de wielrennersfiets en met een rugzak met (naar wat wij vermoeden) de werkkleding. Daarnaast heeft kennelijk elk gezin een hond die ze overal mee naar toe nemen. Ook oude afgedankte auto’s worden als een relikwie naast of achter het huis geparkeerd zodat je bij sommige huizen de jaren 40-50-60 etc ziet staan. Opvallend ook zijn de grote gereviseerde Amerikaanse auto’s die we regelmatig tegen komen. Kortom, afwisseling genoeg.

Op Flickr zijn in Week 2 en 3 de laatste foto's geplaatst.

Willem

de manier van vertellen laat je er zelf bij zijn...dank je wel roland, ik geniet elke keer van je verhaal en de foto's

Tinie

Mooi om te volgen het is hier nu ook koud maar komt goed geniet ervan

gerda van bruggen

let maar op voor die elanden wij hebben er ooit eens een voor de aoto gehad die gelukkig een bocht naar links maakte veel plezier nog

Ron

Het is mooi om vanuit Venray jullie te volgen met zulke mooie verhalen en foto's. Dit is volgens mij echt genieten van al het moois wat jullie tegen komen.
Veel plezier samen.

Dorien

Hallo, de verhalen zijn mooi Roland, en de foto"s zullen van Jaan zijn, ook heel mooi!
Lieve groetjes van ons. xxx