Met de camper naar .....

Plateau de Langres

12 augustus. We zitten al vroeg op de fiets voor het laatste stuk naar de bron (het ontstaan) van de Maas in het plaatsje Le Châtelet-sur-Meuse .Als je niet goed kijkt zou je er zo aan voorbij fietsen. Bijzonder dat uit zo’n klein stroompje een rivier is ontstaan.

We stappen weer op de fiets maar besluiten al vrij snel de route drastisch in te korten want het was om 9.15 al 29 gr. en de route ging vooral door open velden zonder ook maar een beetje schaduw. We stoppen nog wel even om een foto te maken van de eerste brug over de Maas.

We rijden naar Epinal waar we midden in de stad parkeren langs de Moezel op een camperplaats met stroom en lekker in de schaduw. De airco gaat aan en zo blijft het binnen lekker koel. Wij amuseren ons met bootjes kijken, lezen en lekker niks doen want dat is het beste bij 33 gr.

Épinal is de hoofdstad van het departement Vogezen (Vosges) in de regio Grand-Est en het centrum van de katoenspinnerij en -weverij.
Op een hoogte van 387 is het Château d’Épinal gelegen. Dit werd rond 980 op last van Diederik I van Metz, een neef van de Duitse keizer Otto de Grote gebouwd.
Het is diverse keren verbouwd en in 1670 werd het kasteel en de stad veroverd door Frankrijk, in die tijd geregeerd door Lodewijk XIV. Na die verwoesting verviel het geleidelijk tot een ruïne. Sinds 1975 wordt er gewerkt aan archeologisch onderzoek en gedeeltelijke restauratie dan wel conservering.

Omdat het de volgende dag ook weer zo warm zou worden zijn we al vroeg op pad gegaan voor een kleine stadswandeling. We stoppen op Place des Vosges waar we ontbijten want we hadden nog geen bakker gevonden. Altijd leuk om vanaf een terras mensen te kijken .

Daarna wandelen we door de binnenstad en lopen de koele Saint Maurice-basiliek binnen uit de 11 e eeuw. Het schip is 14 m hoog en heeft een 30 m hoge klokkentoren, gemaakt van roze zandsteen uit de Vogezen. In 1933 werd de kerk door paus Pius XI verheven tot kleine basiliek. We steken het zoveelste kaarsje aan voor deze en gene en lopen de warmte weer in.

De temperatuur is inmiddels al weer aardig opgelopen en de klim naar het Château van 150 treden laten wij mooi links liggen.

Voor we terug lopen doen we nog wat boodschappen bij een klein stadswinkeltje en de bakker. We ploffen weer lekker in de schaduw in een stoel, kletsen wat met een Engelsman die zijn boot voor ons heeft aangelegd en genieten van alle bedrijvigheid en zo komen wij de middag wel om.
‘s Nachts kregen we met flink noodweer van doen. Je kon een boek lezen bij het weerlicht en in no time stond de weg blank. Gelukkig hebben we toch nog een aantal uur kunnen slapen.

Bij het opstaan regende het nog steeds en om half 9 vertrokken we uit Épinal op weg naar onze laatste stop in Frankrijk nl Rodemack ook wel klein Carcassonne van het noorden genoemd. De lucht bleef donker en de regen viel nog steeds toen we daar tegen 11.00 arriveerden maar een half uur later was het nagenoeg droog dus gewapend met paraplu zijn we op pad gegaan.
Het dorp Rodemack ligt in het hart van het Pays des Trois Frontìeres ( Drie grenzengebied) op 20 km van Duitsland en op 6 km van Luxemburg. Het dorp wordt omringd door 700 meter aan stadsmuren uit de 15e eeuw met restanten van een feodaal kasteel. De versterkte poort Sierck biedt toegang tot een charmant middeleeuws dorpje met geplaveide straatjes, een voormalige wasplaats etc. Rodemack ligt op 13 km van de Autoroute du Soleil, afslag 44 Hettange-Grande.

Er was geen enkele winkel en het enige restaurant was wegens vakantie gesloten. We slenteren op ons gemak terug en doen ons tegoed aan de overrijpe bramen langs de wandelroute. Ondanks dat het droog is gebleven konden we onze kleren uitwringen door het vochtige en drukkende weer. Omdat er verder in de omgeving niets was besloten we verder te rijden en een camping te zoeken in Luxemburg maar daar kregen we op twee campings complet te horen dus dan maar 38 km verderop naar Arlon in België en die had plaats genoeg. Aan het einde van de avond leek het of we op een drukke Nederlandse camping staan, veel vakantiegangers die terug komen van vakantie stoppen hier blijkbaar voor de nacht. Wij gaan morgen nog even bij vrienden op bezoek in Sittard en dan naar Venray.

Susan

Jullie hebben weer genoten... mooie plaatjes 👍😊
Welkom morgen in Sittard 😘

Netty en Johan

Bijzonder de Maurice Basiliek, jullie eeten ze steeds weer te vinden.
Het was weer mooi.

May

Mooi om zo te kunnen meereizen met jullie. Bedankt!

Inge

Aardig groen die bron van de Maas, ziet er niet echt fris uit 🤢 maar die brug over de Maas vind ik echt heel grappig 🤣
Mooie camperplek aan de Moezel (!) in Epinal, altijd leuk aan het water, gebeurd altijd wel wat. Jammer dat het te warm was, dan is de beste optie idd om echt helemaal niks te doen! Mooie foto’s ook. Die camping in Arlon is DE doortrek camping Ook wij hebben daar regelmatig overnacht vroeger en ze waren toen bekend vanwege de biefstuk. Nu allang niet meer hoor denk ik.
Helaas, dit avontuur is alweer bijna ten einde, op naar de volgende.

Carla

Mooie foto’s , leuke verhalen , veel plezier! , dank je dat ik mee mocht kijken en lezen.