Met de camper naar .....

Over berg en dal

Wat is het toch heerlijk als je vroeg op pad bent. Het is om te beginnen lekker rustig op de weg en je kunt volop van de heuvelachtige omgeving genieten, waar de konijnen aan het ontbijt zitten in de talloze weilanden. Op de dag dat de Nijmeegse Vierdaagse van start ging waren wij rond de klok van 8.00 uur op onze eerste bestemming van deze dag: The Dark Hedges. Wandelschoenen aan en op pad. Via een bospad kwamen we bij de meest gefotografeerde locatie in Noord-Ierland in de provincie Ulster. Scenes voor de serie Game of Thrones werden hier opgenomen. Het is eigenlijk simpelweg een weg met heel oude beukenbomen, die met hun takken zo kunstig verweven zijn dat ze een prachtige mysterieuze sfeer creëren. Het is de Bregagh Road vlakbij het dorpje Armoy. De straat is alleen toegankelijk voor wandelaars maar dat verbod wordt nogal eens genegeerd door de Noord-Ieren en ook toeristen.
Dat was voor ons de reden om zo vroeg te gaan en we waren dan ook de enigen die er wandelden. Niet veel later, terug bij de parkeerplaats kwamen de eerste…jawel Japanners de hoek om. Het was de moeite van het vroege opstaan waard.

Na het ontbijt rijden we vanaf The Dark Hedges naar het Noorden, naar de kust waar we naar de Touwbrug van Carrick-a-Rede gaan. (wat de rots in de weg betekent) Netjes weer in de rij voor de kassa want pas om 9.30 ging de poort van het wandelpad open. Al ruim 250 jaar verbindt de touwburg van Carrick-a-Rede het vasteland van de county Antrim met Carrick Island. Om op het eiland te komen steek je de 20 meter lange brug die 30 meter boven de oceaan schommelt over. Gelukkig is de brug niet meer zoals in de jaren 70 toen hij nog slechts bestond uit een leuning en houten latten met grote gaten er tussen.

De wandeling van 2,5 km er naar toe was heuvelachtig en met trappen maar met een prachtig uitzicht over de omgeving. Roland ging niet mee de brug over en bleef wachten tot ik weer terug was. Grappig is dat als je over de brug loopt , je tevens over een oude vulkaanmond loopt. Als je vanuit Carrick Island naar het vasteland kijkt zie je zwarte rotsformaties in de witte kalksteen. Dit zwart is basalt, gestolde lava die 60 miljoen jaar geleden door de Carrick Reef vulkaan is uitgespuugd.

Na nog een kleine klim kom je op de top van het eilandje en dankzij het mooie zonnige weer was het volop genieten. Ook hier was het een drukte van jewelste toen wij weer naar beneden liepen. Roland heeft zijn entreebewijs van 9 pond ( die dus puur voor die brug was, maar dat staat natuurlijk nergens vermeld) aan een man gegeven die met zijn familie nog naar binnen moest en net zoals wij verbaasd keken bij de Schot die ons parkeerkaartje betaalde gisteren, was deze familie ook zeer verbaasd. Leuk dit soort dingetjes!

Onze volgende bezienswaardigheid is de Giant’s Causeway en ook dit is een toeristische trekpleister maar ook een die je beslist niet over mag slaan als je hier in de buurt bent. De legende gaat dat de Ierse reus Finn McCool een pad door de zee (Causeway) naar Schotland bouwde om met zijn Schotse tegenhanger Benandonner te vechten.
Het echte verhaal is dat 60 miljoen jaar geleden zeer vloeibare lava vanuit de diepte van de aardkorst aan de oppervlakte kwam. De lava koelde af en er bleven de kenmerkende basalt zuilen over die vandaag de dag een bijzonder natuurverschijnsel laten zien.

Ook dit was weer een wandeling door berg en dal om er te komen en je waant je er in een hele andere wereld totdat…je weer Japanners in allerlei standjes ziet poseren. Het was hilarisch om te zien dat veel toeristen dus ook die Japanners op de kiek hebben gezet en ja, ik ook! ( Niet bepaald een out-fit waar je mee aan de wandel gaat toch? )

Je kunt als je dat wilt met de bus heen en terug vanaf het bezoekerscentrum, maar de wandeling is te mooi om daarvoor in een bus te gaan zitten. Terug bij de camper hebben we even een verkoelend ijsje gegeten en toen naar de camperplaats die een paar kilometer verderop ligt in het dorpje Bushmills.

Daar hebben we wat boodschappen gedaan en een terras opgezocht om na te genieten van een prachtige indrukwekkende dag.

Morgen nog een paar bezienswaardigheden in Noord-Ierland en dan rijden we Ierland in waar we weer gewoon met euro’s kunnen betalen. Het blijft vreemd!

De overige foto's staan op Flickr Album Ierland 02

Netty en Johan

Ja..wie goed doet, goed ontmoet. Wat is er leuker dan andere mensen blij te maken op dezelfde manier als waarop ze jou een dag eerder verrasten met behulpzaamheid. Mooie plaatjes weer, en Janny, stoer hoor, om de brug te nemen!!!!!! Bonne route en veel plezier in Ierland! Liefs van ons

Mijnie

Ho nu jullie zijn goed in beweging.
Mooi om alles zo met jullie mee te mogen maken op naar het volgende zou ik zeggen ??

Inge

Ja hoor! De Jappen!!!!! Je komt ze dus werkelijk overal tegen.......gewapend met iPhone en tablet om 1000000 plaatjes te schieten om thuis te kijken wat of ze nu eigenlijk gezien hebben. En idd in allerlei standjes en nog het liefst met V teken. Had ik al gezegd dat ik geen fan van die gasten ben?
Maar dit terzijde, wat een prachtig land zeg, ga echt serieus over nadenken om het zelf ook met eigen ogen te aanschouwen. Ondertussen geniet ik van de verhalen en de foto’s!

Dorien

???????