Met de camper naar .....

Van een Vrijgevige Schot

De zon scheen volop toen we om 10.00 uur Belfast achter ons lieten om aan onze tweede vakantieweek beginnen. Onze eerste stop was bij Carrickfergus Castle. Al meer dan 800 jaar is dit een indrukwekkend monument in het landschap van Noord-Ierland. Op 14 juni 1690 zette Koning Willem III (onze stadhouder) hier voet aan wal, ten teken daarvan hebben ze hier net naast het kasteel een standbeeld van hem opgericht. Nadien werd het kasteel nog belegerd door de Schotten, het Iers, het Engels en het Franse leger. Tot 1928 speelde het een belangrijke militaire rol en het is een van de best bewaarde middeleeuwse gebouwen in Ierland.

Na deze korte tussenstop hebben we onderweg een stop gemaakt om wat boodschappen te doen en omdat we geen klein geld hadden voor de parkeermeter vroeg Roland aan een Schot of hij geld kon wisselen maar daar deed hij niet aan, hij liep naar de parkeermeter en kocht een kaartje voor ons. Als dat geen vriendelijke geste is!

De prachtige kustweg volgend naar de volgende stop voor een gasfles en dat is een crime in het Verenigd Koninkrijk want die hebben maar liefst 11 verschillende gasfles-aansluitingen en 62 soorten gasflessen, maar dankzij het speurwerk van Roland hebben we er toch een kunnen vinden.

Maar 11 verschillende gasfles-aansluitingen is nog niet alles. Wat dacht je van 3 verschillende series bankbiljetten. Wel allemaal Engelse ponden, maar je hebt in Noord-Ierland bankbiljetten van de Ulster Bank, van de Bank of Ireland (in ponden, terwijl Ierland Euro’s heeft) en natuurlijk ook van de Bank of England en allemaal in de waarden van 100 pond, 20 pond, 10 pond en 5 pond.

De kustweg doet ons een beetje denken aan de kustweg in Italië die we vorig jaar hebben gereden met dit verschil dat er langs de weg geen oleanders bloeien hier maar fuchsiastruiken die wij nog nooit zo groot hebben gezien.

Onze volgende stop was bij Glenarm Castle. Dit kasteel is de thuisbasis van burggraaf en burggravin van Dunluce (dit is de streek waar we ons bevinden) en in het bezit van de familie McDonnnell. Sinds het kasteel gebouwd werd in 1636 is het onafgebroken in hun bezit. Het kasteel zelf is maar een paar dagen per jaar voor het publiek geopend maar The walled garden (een van de oudste ommuurde tuinen van Ierland) is wel open.

Bij het kopen van een ticket vroeg de mevrouw achter de kassa of wij uit Nederland kwamen en meteen daarna een verhaal over hoe leuk ze dat vond want haar inmiddels overleden moeder kwam uit Tilburg en had haar vader tijdens de bevrijding leren kennen. Ze werd er emotioneel van want ze had zulke goede herinneringen aan Nederland. Ze had alle tijd voor ons en de mensen die achter ons stonden bleven rustig staan wachten. Dat wachten is overigens iets waar wij nog wel wat van kunnen leren. Bij de bushalte, netjes achter elkaar staan en wachten tot er niemand meer uitstapt. Gisteren bij de eetkraampjes idem dito, netjes achter elkaar en niks voorschieten. Gewoon een ieder op zijn beurt zoals het hoort dus ook geen ergernissen.

Wij waren blij dat we hier niet gisteren aangekomen waren want de afgelopen twee dagen was er hier het grootste familiefestival van Ierland waar zo’n 30.000 mensen zijn geweest waarvan het grootste gedeelte dus ook met caravan, tent of camper was. Rondom het kasteel waren ze nu dus druk bezig met alles opruimen waardoor we niet door de hele kasteeltuin konden wandelen maar wel door het mooiste gedeelte waar het een weelde van diverse bloemen was.

Eigenlijk wilden we vandaag ook nog een wandeling maken een stuk verderop in het Glenariff Forest Park maar we staan hier eigenlijk op een heerlijk plekje met uitzicht over de zee en het dorpje dat we dat laten voor wat het is. (en ja, Inge de lucht is hier helderblauw want we hebben prachtig zomers weer tot nu toe! )

Morgen rijden we op tijd aan omdat we voor 9.00 (dan komen de busladingen met toeristen nl) bij The Dark Hedges willen zijn (hier zijn o.a opnames gemaakt voor de serie Games of Trones).

Dus wordt vervolgd….

Pieter en Wil van Dee

Wij hebben inderdaad ook de ervaring dat men erg vriendelijk is en gewoon ook erg geduldig (zeker in het verkeer). Weer genoten van het mooie verhaal en de foto's. Nog veel plezier en wij kijken uit naar het volgende verhaal.

Heen

Ziet er allemaal erg leuk uit.

Inge

Die tuinen! Wat een weelde aan bloemen, om jaloers op te worden, zo mooi! En wat boffen jullie met het weer, alles ziet er toch een tikkie leuker uit met een blauw luchtje. Hopelijk blijft die lucht en de zon jullie achtervolgen!

Pam

Jullie laten me op afstand mee genieten van een prachtige reis......kijk al weer uit naar het volgende verslag.....
Groetjes, Pam

Mijnie

??

Dorien

Mooi verhaal en mooie foto’s,