Met de camper naar .....

No Troubles in Belfast

Vanmorgen vroeg op de fiets om de 8 km naar het centrum van Belfast te rijden over een voormalige trambaan, nu exclusief gemaakt voor voetgangers en fietsers. Het laatste stukje ging door de typische arbeiderswijken die nog volop in de sfeer van 12 juli verkeerden: de Oranjemarsen. Op die dag herdenken de protestant gezinden in Belfast het feit dat onze protestante stadhouder Willem III de Engelse katholieke koning Jacobus II in de Slag bij de Boyne in 1690 versloeg en hij vervolgens Koning van Engeland werd. Het is op zich dan niet vreemd dat je rond deze tijd een portret van Willem III op een vaandel aan een lantaarnpaal tegenkomt.

We zetten onze fietsen bij de Crescent Curch neer en beginnen van daaruit aan onze stadswandeling van zo’n 7 km. Wat onmiddellijk opvalt is het feit dat de meeste gebouwen van donker-rode baksteen zijn opgetrokken waardoor de entree van de stad een sombere indruk maakt. Later zal dat gevoel vervagen, want Belfast heeft zeker mooi architectuur te bieden. We worden ook onmiddellijk met de neus op de feiten gedrukt als we het ‘Monument to the Unknown Woman Worker’ passeren. Dit standbeeld van twee vrouwen is een ode aan alle werkende vrouwen van Belfast, betaald en onbetaald. Belfast heeft in haar ontwikkeling veel te danken aan hardwerkende vrouwen die de wereldvermaarde linnenindustrie tot bloei brachten. Maar nog meer ter ere van die vele andere vrouwen die tijdens de moeilijke periode van werkloosheid als gevolg van “The Troubles” (de etnische strijd tussen het katholieke en protestante deel van Noord-Ierland) hard werkten om hun gezinnen te onderhouden terwijl de mannen met heel andere dingen bezig waren.

Dat de (Noord) Ieren ook gevoel voor humor hebben merken we als we het stadhuis van Belfast binnen stappen. Deze City Hall werd gebouwd in klassieke renaissancestijl aan het begin van de 20e eeuw. De buitengevel is voornamelijk in grijze Portlandsteen opgetrokken en het stadhuis heeft op elke hoek een toren. Een groot gedeelte van de bevolking van Belfast vond het gebouw echter maar helemaal niets. Zij waren van mening dat het een mausoleum was voor koningin Victoria († 1901) maar dat de Queen het helemaal niet mooi vond want er uit was gekropen om op het voetstuk voor het stadhuis te klimmen waar ze nu nog steeds staat. Wij konden de schoonheid van het gebouw binnen en buiten wel waarderen met o.a bijzondere glas-in-lood ramen. Recht tegenover het stadhuis staat het Titanic monument. De Titanic is indertijd in Belfast gebouwd.

Het stadhuis wordt omgeven door een grote tuin met heel veel gazon, waarop de stadsbewoners graag vertoeven. Je kunt je het nauwelijks voorstellen maar het is toegestaan om op het gazon te lopen, te liggen en met de kinderen te spelen. En wij maar klagen als de mensen in het Vondelpark buiten de paden treden.

Als je in Belfast loopt mag je de Entries natuurlijk niet missen: een veelheid van nauwe straatjes tussen Ann Street en High Street, vergeven van de kleine kroegjes, taveernes en restaurantjes, met onder andere de oudste bar van Belfast, White’s Tavern en de kleinste kroeg: de Bittles Bar.

Bij de St.Anne’s Cathedral met zijn neoromaanse gevel was het kerkkoor dat elke zondag om 11.00 zingt net afgelopen en dus konden we deze kerk met zijn prachtige mozaïken en beeldhouwwerken bezichtigen. Alleen al het plafond van de doopkapel bevat zo’n 150.000 stukjes mozaïk. In deze kerk zou het grootste Keltische kruis van heel Ierland moeten hangen, maar dat hebben wij niet kunnen vinden. Omdat het vandaag 41 jaar geleden is dat we getrouwd zijn hebben we ook meteen maar een kaars aangestoken.

Na even om de Albert Memorial Clock Tower, hét symbool van Belfast, gelopen te hebben was het inmiddels lunchtijd en dan kun je het beste naar St. George Food Market gaan. Je kijkt jouw ogen uit als je al dat lekkers bij de verschillende kraampjes ziet; omdat de gerechten van over de hele wereld komen (we zagen Thais, Indisch, Marokkaans, Libanees, Mexicaans, Argentijns en natuurlijk ook Engels) komen de verschillende geuren je tegemoet. Voor ons was een Mexicaanse wrap en een Indische Curry de keuze, die we smakelijk hebben verorberd terwijl we ondertussen konden luisteren naar twee Ieren die hun liederen live ten gehore brachten.

Al slingerend door het oude Belfast zijn we langzaam naar de Universiteit van Belfast gelopen. Het laatste stuk loop je dan over Bedford Street, die onder Belfastenaren bekend staat als de Golden Mile, van Centrum naar Universiteit. Op deze mijl vind je de levendigste pubs, bars en cafés van de stad naast restaurants, bioscopen en theaters en uiteindelijk kom je aan bij Queens University. In zo’n 250 gebouwen volgen 17.500 studenten hun colleges.

Achter de universiteit bevinden zich de Botanische Gardens, die nog steeds ook als rustplaats dienen voor het drukke stadsleven. Ook hier tref je op het gras talloze geliefden, maar ook gezinnen met kinderen aan. Janny heeft een heel tijdje in de Rozentuin doorgebracht.

Aan het eind van de middag kwamen we weer op de camping aan waar we nog een tijdje gezellig hebben gesproken met een Canadees stel van onze leeftijd dat 6 maanden in een Nederlandse camper door Europa trekt.

Morgen gaan we langs de kust omhoog om heel langzaam naar de Wild Atlantic Way te gaan.

De aanvullende foto’s staan dadelijk in het Album Ierland 02 op Flickr.

En voor diegenen die zich afvragen wie de verhalen schrijft: de ene keer Janny, een andere keer Roland. Aan jullie om te achterhalen wie het geweest is bij de afzonderlijke verhalen. En neen, daar is geen prijzengeld aan verbonden.

Niek

Als de geschiedenis ter sprake komt, schrijft Roland. Over gezellige dingen schrijft Janny. Geschiedenis is niet altijd gezellig. Komen vaak moorden en veldslagen in voor. De geschiedenis les heb ik vanmorgen al weer gevolgd. De Nederlanders zijn ook overal geweest en bemoeien zich ook overal mee. Tegenwoordig reizen de camperaars al die landen weer af!
??

Hanni

Weer een mooi stukje geschiedenis. Ook nog gefeliciteerd met jullie trouwdag. Groetjes Hanni

susan

Hoiiiii luitjes... ik lees jullie verhalen graag, wie ze ook schrijft :-) Mooie foto's weer... veel plezier verder :-) groetjessssss

Richard, Zinnia en Mirte

Heej, jullie hebben het er maar weer druk mee he ;-)
Ziet er allemaal weer heel mooi uit, kan ik ook een bestelling voor whiskey doorgeven? ;-)

Harrie & Carla

Belfast....leuk eens andere berichten te lezen en mooie foto's te zien van een stad met toch een beladen naam...
Dan tuuk ff een correctie ;-) wat weet een Limburgse van een Amsterdams Vondelpark ?? poeh poeh ( lol )
41 jaar getrouwd en natuurlijk onze felicitaties, ik mag best zeggen dat dit (* erg ) knap is en met het
fluitje van Janny, pas gekregen, zal ze Roland goed en snel kunnen benaderen.....
All the best.
H&C.-

Carla

Janny en Roland, dag te laat maar toch nog proficiat!!

Inge

Allereerst nog van harte! Maak je tegenwoordig niet vaak meer mee.............hoe doen jullie dat?
Enne, zijn dit de echte foto's of zijn ze gefotoshopt? Ik zie nl knalblauwe luchten! In Ierland! Hoe dan?
Verder zou ik maar wat graag in die foodhall hebben rondgesjokt, al was het alleen maar vanwege die zingende gasten, geweldig!
Lijkt mij een indrukwekkende stad Belfast, en zeker het monument voor the unknown woman worker. Het zijn toch weer die vrouwen die zorgen dat de strijd kan doorgaan!
Veel plezier op reis naar The Wild Atlantic Way, keep on going

May

41 jaar getrouwd nog van harte gefeliciteerd! Een kaarsje helpt altijd!
Mooi om jullie reisverslagen te lezen. Ik geniet mee.

Dorien

Oeps ja, nog van harte gefeliciteerd.?????

ne

Je kunt je mindere plaatsen voorstellen om je trouwdag te vieren.Van harte gefeliciteerd en nog heel veel mooie jaren samen.
Wat een schitterende stad en complementen voor de fotograaf en natuurlijk ook de schrijvers||||