Met de camper naar .....

Van Schotse Ruit en een fluit

Na een paar mooie dagen laten we het prachtige Lake District achter ons en rijden we richting Schotland. We hebben ons verbaasd over het feit dat we de enige buitenlanders waren op de camping. Zo wie zo zien we weinig buitenlandse auto’s /campers rijden. Omdat we geen zin hebben om meteen door te rijden naar de Ferry maken we een tussenstop in Caerlaverock vlakbij een kasteel. Op de camperplaats aangekomen staat er warempel een Duitse camper. Na de lunch gaan de wandelschoenen aan, de zon schijnt, dus wat willen we nog meer.

Vanaf de CP plaats loopt een pad door het Castle Wood (kasteelse bos) waar bomen staan die meer dan 200 jaar oud zijn. We zien veel wilde kamperfoelie en vingerhoedskruid in het bos staan. Na een km of 3 komen we bij oude funderingen en lezen we op het bord dat hier een kasteel heeft gestaan.
In 1220 gaf Sir John Maxwell opdracht voor het bouwen van het eerste Caerlaverock kasteel. Dit was een van de eerste stenen kastelen die in Schotland werd gebouwd.

Omdat de grond erg drassig was besloten de Maxwells in de 14e eeuw 200 meter naar het noorden een nieuw kasteel te bouwen; in de 17e eeuw werden de Mawells Graaf (Earl) van Nithsdale en bouwden ze een nieuw optrekje daar. Hun “stamkasteel” hebben ze toen verlaten en dat kasteel is inmiddels vervallen tot een ruïne die je kunt bezichtigen. Omdat wij de route naar het kasteel via het bospad gelopen hadden zagen we pas toen we uit het kasteel kwamen dat je tickets moest kopen bij het restaurant. Nou is het ons inmiddels niet meer vreemd dat we tegen de richting in lopen, we doen het ook niet opzettelijk, het overkomt ons gewoon.

Janny had van lieve vrienden van ons een klein cadeautje meegekregen wat ze pas in Schotland open mocht maken. (met opdracht) Dus Jantje en Ernest bij deze het bewijs, het was een fluitje van een cent! ? De rest van de lezers zullen we dit verhaal besparen! Maar gelachen hebben we wel en daar gaat het tenslotte om.

Na de bezichtiging zijn we via de weg terug gelopen. Er is amper verkeer en de omgeving is ook hier landelijk met hier en daar een boerderij, graanvelden en veel koeien en schapen. Mooi om te zien dat hier de jonge kalveren gewoon bij hun moeder in de wei blijven.

We hebben nog een hele poos lekker buiten kunnen zitten. En na een goede nachtrust liep om 7.00 de wekker weer af omdat we op tijd bij de ferry moesten zijn. Het was erg rustig op de weg en we konden genieten van het mooie groene en heuvelachtige Schotland. Om 10.30 vertrok de ferry en de overtocht was erg rustig en twee uur later in meerden we aan in Larne dat op zo’n 50 km ligt van Belfast waar we onze eerste stop in Ierland hebben. De camping (km of 8 buiten Belfast) heeft mooie ruime plaatsen en we hebben meteen maar even een machine met was laten draaien. Morgen gaan we met de fiets naar Belfast om daar een stadswandeling te maken en dan kijken we wel of we langer blijven of vertrekken.

De overige foto's staan op Flickr in het Album Ierland 01.

Pieter wn Wil van Dee

We zijn toch wel benieuwd naar het verhaal achter "een fluitje van een cent"

Carla

Fijne vakantie wah, ik ga weer meegenieten!?

Harrie & Carla

Hum nog een Carla met een reactie, das vast een valsspeler ;-)
Dat fluitje....tja daar kan je je hond mee roepen ( fluiten ) en de schaapsherders in Engeland
laten zo op commando de schaapshond de kudde drijven......de goede kant dus op.
Hopelijk reageert Roland goed op het fluitje....toch wel handig zoiets ( lol )
Tosso, H & C.-

Harrie S

Nog ff nadruppelen....BTW erge mooie foto's geweldige impressie van alles tot nog toe.
Dit wilde ik nog ff kwijt.

H & C.-

Mijnie

Nu mooi hoor .....
Wachten het af .

Mijnie en jeft .

Pam

Roland....je bent een klasse verteller..... ?

AnneMarie

Wat ontzettend mooi daar.

Dorien

????

Netty en Johan

Mooie verhalen .
Wanneer zien we Roland in een schotse kilt?????

Veel plezier

Eric

Heel veel plezier in het mooie Ierland. Lekker genieten van de kustweg en de vele landschappen. Heerlijk een paar weken volop genieten. Wij volgen jullie en zien de mooie foto's en de leuke verhalen.
Tot binnenkort.