Met de camper naar .....

Het leven is goed in het Brabantse Land!

Onze bestemming deze keer was Geertruidenberg om van daar uit op verkenning te gaan in de omgeving en met name de Biesbosch. Onze standplaats bevond zich bij de kleine jachthaven waar plek is voor 16 campers. Douche’s en toiletten waren er aanwezig en op loopafstand van het oude centrum. Na de lunch dus met de benenwagen op verkenning uit.

In 1213 verleent Graaf Willem I van Holland “Sint Geertruidenberg’’ stadsrechten. In de late middeleeuwen was de stad een belangrijk handelscentrum van graven en edelen. De Hoekse en Kabeljauwse twisten en de Sint Elisabethvloed maakten daar in 1421 een einde aan en werd de stad een grensvesting. Pas vanaf 1813 hoort Geertruidenberg definitief bij Brabant.

Bij het VVV kantoor voor wandel en fiets info kwamen we aan de praat met de medewerkster die van Roemeense afkomst bleek te zijn en omdat dit land ook nog op ons lijstje staat hebben we daar ook maar meteen info over gevraagd en ze vertelde honderd uit over wat we vooral NIET over mogen slaan. Altijd leuk dit soort informatie.

We starten onze wandeling op de historische markt met lei-lindes en monumentale panden en de fraaie Geertruidskerk. Als je midden op het plein staat zie je de immens grote koeltoren van de Amercentrale staan. Bijna angstaanjagend. Vanaf 1853 stond er een synagoge (bijkerk) aan het marktplein die in 1874 werd vervangen door het huidige gebouw. In 1941 woonden er 14 joden in Geertruidenberg. Tien ervan werden in 1943 omgebracht in de kampen Vught (1) en Sobidor (9) Na de oorlog is de synagoge niet meer voor Joodse diensten gebruikt.

Voor het voormalige raadhuis staat nog de schandpaal. Voor 1400 was dit raadhuis de grafelijke hofstede. Tijdens de Franse Revolutie werd het Nassau-wapen op dit gebouw onherstelbaar beschadigd.

Via vestinggrachten, bolwerken en ravelijnen krijg je een goed beeld van dit vestingstadje.

Wanneer we de Donge oversteken lopen we meteen Raamdonksveer binnen met beeldbepalende panden aan de voormalige Haven en Het Heereplein. Raamdonksveer; een dorp van schippers, vissers, polder en griendwerkers terwijl het naastgelegen dorp Raamsdonk zich ontwikkelde tot een voornamelijk op landbouw gericht dorp.

Wat ons meteen opviel is dat men in Brabant de bermen niet maait zodat je overal volop veldbloemen ziet staan. Margrieten, klaprozen, boterbloemen het is een prachtig gezicht.

De volgende dag stappen we op de fiets om de monumenten/kunst route te fietsen. We fietsen langs historische en pittoreske plekken en genieten van de ongerepte natuur langs de Donge die meanderend door het landschap stroomt. Overal zien we jonge eendjes en het is een drukte van jewelste van het gekwetter van vogels.

Een van de kunstwerken die we tegen kwamen was het kunstwerk ter herdenking van de watersnoodramp in febr.1953. Op 1 febr. liep van het bebouwde gebied in Raamsdonkveer 85% onder water. In zo’n 1100 woningen stond het water van 10 cm tot 2,60 meter hoog. Omdat het aan de rand van het rampgebied lag was het goed bereikbaar voor journalisten en de eerste foto’s van de ramp gingen vanaf hier de hele wereld rond.

Tegen de avond zijn we nog naar Made gefietst (7,5 km van Geertruidenberg) omdat Maria en Herman daar logeerden en we de dag erna samen de Biesbosch zouden gaan bezoeken.

Was het tijdens de fietstocht vrijdag met 15 graden nog behoorlijk fris op deze zaterdagmorgen stond de zon al vroeg aan de hemel en het beloofde een prachtige dag te worden. Met de auto zijn we naar de Biesbosch gereden en we hadden geluk dat er nog net 4 plaatsen vrij waren die dag op een van de fluisterboten.

Tot die tijd hebben we eerst het museumeiland bezocht waar alles over het ontstaan en de geschiedenis van de Biesbosch te vinden is.

Nationaal Park De Biesbosch is ontstaan na de St.Elisabethsvloed in 1421. Dat het één van de weinige overgebleven zoetwatergetijden gebieden in Europa is, maakt het tot een uniek gebied. Tot de jaren 70 verdienden talloze griendhakkers, rietsnijders, biezenvlechters, jagers, vissers en landbouwers hier hun brood.

Tijdens onze tocht door De Biesbosch zien we kreken, killen, riet, zandplaten. Regelmatig zie je sporen en aangevreten hout van bevers.

Men laat de natuur in dit gebied volledig zijn gang gaan en er is een diversiteit aan vogels en vissen in dit gebied zoals o.a de ijsvogel, flamingo’s en de zeearend.

Na de boottocht maken we nog een wandeling door het Wilgenbos alvorens we terug gaan naar Geertruidenberg om na te genieten op een terras met een drankje en wat later een heerlijke maaltijd. We hebben geboft met het weer want het werd 22 graden met de hele dag zon.

Op zondag maken we weer een fietstocht in de omgeving en bezoeken we o.a Oosterhout waar een treffen was van Old-Timers bij het Catharinaklooster. Er waren schitterende auto's te zien maar voor ons is de Lelijke Eend nog steeds favoriet omdat we die allebei vroeger een gehad hebben.

Ook bezoeken we de Militaire begraafplaats waar zo’n 30 Poolse soldaten begraven liggen uit WO II.

We fietsen weer door een prachtig natuurgebied en kleine dorpjes terug naar de camper waar we nog een poosje buiten genieten van de zon.
We hebben vier dagen genoten van het mooie wat Brabant te bieden heeft en er zijn nog redenen genoeg om terug te gaan.

Overige foto's staan op flickr.

susan

zo te lezen hebben jullie het weer heel fijn gehad, mooie foto's :-)

Niek

Prachtig verhaal en hele mooie foto’s . Wanneer kan ik op een 10 weekse cursus komen, zo lang heb ik zeker nodig . ??

Inge

Alweer een leuk lesje Hollandse geschiedenis en wat een prachtige foto’s! En met de zon is alles toch een klein beetje mooier.........

May

Mooi verhaal en wat heerlijk om zo te kunnen genieten in het Brabantse land.

Harrie S. ( aan de zee )

Geweldig verhaal weer met zeer mooie plaatjes, Ik wil wel ff weten die bloem heb je daarvoor op je buik gelegen :-) Ik moet (!) gewoon alles weten :-)
En dan ja de Roemeense verhalen, niet discriminerend !! maar hier rijden genoeg auto's rond mer RO op de kentekenplaat ( naast de 100 den PL auto's ) die kunne je vast ook goed bijpraten, tis maar een idee :-)
Ooit was ik in Roemenie nog in de moeizame tijd daar, streng, je mocht geen geld invoeren en op straat wilde ze maar wisselen wat niet mocht, je kon goudgeld krijgen voor een spijkerbroek te verkopen en meer. Gelukkig is dat anders geworden voor de mensen daar. Ik zat toen in Mamaia aan de Zwarte zee en veel bezoekjes in de omgeving gedaan.

Maria waar je naar toe ging, die in de Biesbosch aan het logeren was pppfftftt was dit in afwachting van Maria Hemelvaart ? :-)
Kortom beste mensen voordat ik weer eens te langdradig ben een prachtige verhaal over een mooi stukje Nederland en........ja..... zover hoef je niet te gaan om wat moois te zien en te beleven.....toch??
All the best, Harrie.-

Netty en Johan

Lieve allebei,
Zo zie je maar weer dat je geen duizenden kilometers ver hoeft te gaan om mooie plekjes te vinden.
Jullie weten ze in elk geval op te sporen. Fijn dat jullie hebben genoten van jullie trip door t Brabants Bont.

Liefs, Netty en Johan

Mijnie

O wat leuk ,dit is vlak bij ons in de buurt .
Jullie zijn weer goed bezig .
Wij nog even thuis
Hele fijne tijd nog