Met de camper naar .....

Met de vlam in de pijp . ......

De zon scheen toen we op zondag 2 september vertrokken voor onze rondreis door ItaliĆ«. Deze eerste dag hebben we vooral veel kilometers gereden omdat er geen vrachtverkeer rijdt op zondag maar toch was het ontzettend druk op de wegen. Om 18.00 arriveerden we op de camperplaats (afgekort CP) in Nesselwang zoā€™n 25 km van de Oostenrijkse grens en tot onze verbazing stond de CP nagenoeg vol. We hadden een mooi uitzicht op de bergen en de (nog) buitenwerking gestelde skiliften.

Na een goede nachtrust waren we de volgende morgen voor 9 uur weer op pad. De wolken hingen nog voor de bergen wat een mooi gezicht is.

Via de Fernpass ging het richting de Reschenpass en rond de middag passeerden we de grens met Italiƫ. Inmiddels scheen de zon volop en was het 23 graden. Kilometers lang reden we tussen appelboomgaarden en kleine dorpjes. In het plaatsje Graun zagen we een Oud-Romaanse kerktoren die uit de Reschensee oprijst, een stuwmeer. Ooit bevond zich hier voor 1950 de oude nederzetting Graun, maar nu staat die grotendeels onder water. Apart om te zien overigens.

In de Trentinostreek zagen we links en rechts buiten de plaatsjes alleen maar druiven en de oogsttijd was begonnen want we hebben meerdere malen tractoren vol met druiven zien rijden. De wegen zijn er overigens niet al te best aan toe in Italiƫ en dan besef je wel wat in Nederland alles goed geregeld is. Het Gardameer hebben wij bewust links laten liggen gezien het grote aantal Duitse campers en caravans die, die richting opgingen.

Wij arriveerden om 17.00 op een prachtige en rustige C.P. naast het middeleeuwse dorpje Borghetto en geen druiven of appels maar boomgaarden vol kiwiā€™s zien we hier. Via een oude brug uit de 13eeeuw zijn we naar het dorpje gewandeld waar we genoten hebben van heerlijke Italiaanse ijs.

Het dorpje met een handvol huizen aan de rivier de Minico heeft o.a een 13 e eeuws klooster en het wordt een van de mooiste dorpjes in ItaliĆ« genoemd. (Borghi piĆ¹ d ā€˜Italia)

Borghetto is ook bekend van de tortellini, ook wel nodi d ā€˜amore, knopen van liefde genoemd omdat hij doet denken aan een liefdesknoop in een zakdoek volgens een oude legende in dit dorpje. En zo werden we op onze eerste dag in ItaliĆ« al verrast.

De derde dag voerde ons door de streek van Lombardije. Omdat dit landschap erg vlak is zie je vooral veel landbouwgronden en industriegebieden. Niet het meest aantrekkelijkst om doorheen te rijden, bovendien ook hier weer veel slechte wegen, maar gelukkig zagen we ook dat men bezig is met het herstellen van de wegen.

Ons einddoel van deze dag was de stad Ravenna die bekend staat om zijn kerken en kapellen uit de Byzantijnse periode met mozaĆÆeken. Op loopafstand van het oude centrum is een CP plaats met de nodige voorzieningen waar we voor het luttele bedrag van 2,25 euro 24 uur mogen staan. Met in de avonduren regelmatig controle van de politie dus je hoort ons niet klagen.

Ooit was Ravenna de hoofdstad van het West-Romeinse Rijk. Het bleef floreren tijdens de Ortrogotische en Byzantijnse heerschappij in de 5e en 6e eeuw. De stad is bekend om deze vroeg-christelijke mozaieken die nog steeds in uitstekende staat verkeren. Nu hebben wij al heel wat kerken, kathedralen en basilieken gezien maar deze zijn wel heel bijzonder en het moet een intensief en tijdrovende arbeid zijn geweest om te maken. De steentjes zijn ongeveer 1 bij 1 cm. De meest indrukwekkenste vonden wij de Basiliek San Vitale met mozaĆÆeken uit de periode 526-547 .

In Ravenna bevindt zich ook het museum en de tombe van de dichter, schrijver en moraalfilosoof Dante, die na vele omzwervingen door Italie uiteindelijk in Ravenna terecht kwam en daar stierf in 1321. De lamp bij zijn grafkelder brandt op olie die de stad Florence verstrekt nadat hij ooit uit deze stad werd verbannen.

Ook heel bijzonder was de Franciscuskerk waarin een zeer oud onder water staand mozaĆÆek te zien is. Er zwommen zelfs goudvissen in.

Verder heeft Ravenna nog Middeleeuwse straatjes en is het goed toeven op een van de gezellige pleinen.

Aanvullende foto's staan, zoals gebruikelijk op Flickr (zie link in de kolom rechts).

Inge

Dit is weer smullen! Interessant om te lezen over Dante en Ravenna, reden genoeg om dat eens met een bezoekje te vereren. Move on ?

Nellie Zegers

Hoi Janny wat leuk om weer wat van jullie te horen
heel veel plezier samen en geniet ervan Groetjes Nellie

Netty

Weer super mooie verhalen en prachtige foto.s van jullie gezien en gelezen. We kijken al weer uit naar de volgende reisverhalen van jullie. Ja mooi he en wat n kunstenaars moeten dat gewest zijn!!
Dikke knuffel en heel veel plezier. Bonne route

susan

Ziet er allemaal weer super uit! Mooie plaatjes en ook mooie plaatsjes :-) Geniet ervan, veilige reis verder groetjesssssss

gerda van bruggen

Geniet van dez reis door Italie

Alweer mpoie verslagen

Jantje

We reizen weer met jullie mee. Dat wordt genieten

Yvonne Niezink

Leuk, jullie zijn weer op reis. Mooie foto's.
Wij gaan 13 september weer op pad.
We gebruiken Polarsteps.

Mieke

Hoi. Wat een mooi verslag. Ik heb genoten. Komen plaatsen tegen waar ik ooit ook eens geweest ben. Dat is genieten. Ik wens jullie een hele mooie reis door Italiƫ en geniet ervan. Tot het volgende verslag. O ja hele mooie foto's.

Maria Selten

Hoi, en weer een leuke reis voor de boeg met, voor ons achterblijvers, mooie foto's en verhalen. Geniet ervan en wij genieten mee.