Met de camper naar .....

In het blauw geschilderd blauw

De teerling is geworpen, het besluit is genomen: we gaan naar Puglia dit najaar. Onze Bucket-list wordt weer een item korter.
Puglia, waar de natuur een oneindige ontdekkingsreis schijnt te zijn, waar je woeste kliffen in een azuurblauwe zee kunt aantreffen, waar eeuwenoude olijfbomen hun vruchten dragen en waar de wijn rijkelijk vloeit; niet voor niets noemen de Italianen deze wijnstreek zelf "de rijzende ster".

Een streek ook die bekend staat om zijn "cucina povera", de keuken van de armen, die in tegensteling tot wat het doet vermoeden, rijk van smaak en bijzonder veelzijdig is. En de streek waar welhaast de bekendste Italiaanse zanger vandaan komt: Domenico Modugno. Ja wel zeker ken je hem, de Italiaanse deelnemer aan het Europees Songfestival van 1958. Hij won niet (hij werd 3e) maar het lied is over heel de wereld gegaan. Niet de titel ""Nel blu dipinto di blu", die ik voor dit verhaaltje heb gebruikt, is bij iedereen blijven hangen maar wel het refrein: Volare, oh, oh, Cantare, oh, oh, oh, oh.

Natuurlijk gaan we op zoek naar de Trulli, de typisch Apulische huizen die nog tot in het begin van de vorige eeuw werden opgetrokken. Alberobello, een verbastering van mooie bossen in het Latijn, staat er vol mee en prijkt om die reden ook op de wereld erfgoedlijst van de Unesco.

En misschien nemen we wel een cartapesta mee: kleine figuren, vaak bedoeld voor de kerststal, die gemaakt zijn van papier-maché en waarom Lecce bekend staat. Helemaal in het zuiden, op het puntje van de hiel, zullen we de Basiliek van de Heilige Maria van het Einde van de Wereld (Santa Maria de Finibus Terrae) bezoeken; tot ver na de Romeinse tijd gold dit puntje echt als einde van de wereld.

We zijn nu druk bezig om de route, waar we altijd weer van afwijken zo heeft de praktijk uitgewezen, samen te stellen. De teller staat nu op bijna 5000 km, waarvan 1000 km door Puglia. De heenweg leidt ons naar Napels en Pompeï en op de terugweg zullen we ook Rome aandoen. Als jullie nog mooie voorstellen hebben, plaatsen die we zeker aan moeten doen, laat het ons dan weten. Onze voorlopige route is op het kaartje ingetekend. Als je hier klikt opent die in een nieuw venster/tabblad en kun je de route helemaal inzoomen tot op straatniveau.

Susan

Wauwwww, het zal zeker weer een geweldige reis worden.
Ik zal mijn broer eens vragen volgens mij zijn hun ook tot in het puntje van de laars geweest.

Veel voorpret met het uitstippelen van jullie reis.

Groetjesssssssssss Susan en Hans

sonja peters

Ziet er weer prachtig uit, geniet er maar lekker van !!

heel veel liefs

sonja

Richard Zinnia en Mirte

Ik zal alvast wat tijd gaan reserveren om de verhalen te lezen ;-)

Jan en Anne Marie Bosje-Gijsbers

Lijkt een prachtige streek, volgens ons dan ook een goede keuze.
Veel plezier met de voorbereidingen. Tegen de tijd dat jullie vertrekken zullen we de verhalen wel zien verschijnen op de computer.
Veel groeten van ons tweeen.

Niek

De route zit er weer perfect uit. Een groot gedeelte gaan wij ook doen.
Zit nu voor de 1e week Camperplaatsen of campings te zoeken.!

Gea

Dat lijkt mij een prachtige reis.
Staat ook op onze lijst .
Pompei is de moeite waard camping om de hoek .
Wij hebben de almalfi kust een stuk gereden met een touring bus . Ontzettend mooi.
Alvast veel plezier met het voorbereiden van deze reis