Met de camper naar .....

Je vous en pris .........

De laatste paar dagen hebben we de zomerkleren opgeruimd en wordt het tijd voor de lange broek en warmere truien. Ondanks dat het soms nog een graad of 19 is, is de wind koud, maar je hoort ons niet klagen.

Vanuit Sarlat la Canéda zijn we naar Lanouaille gereden, een klein gehuchtje in de Dordogne. Naast de camper standplaats was een kerkhof en wat ons opviel was de enorme hoeveelheid bloemen die er overal stonden. Nu is dat meestal als het Allerheiligen/zielen is geweest maar in Frankrijk heb je een graf voor de eeuwigheid en zelfs op graven uit 1700-1800 stonden grote potten met chrysanten. Best bijzonder vonden wij. We hebben een wandeling gemaakt en wat mistletoe-takken geplukt, het barst ervan in deze streek.

Bourganeuf

De dag erna zijn we naar Bourganeuf gereden, een gemeente in het Franse departement Creuse. De stad Bourganeuf, gesticht in de 12e eeuw door de Sint-Jan van Jeruzalemhospitaliers, domineert de vallei van de Taurion. Niet te missen: de drie torens van het oude kasteel, waaronder de Zizim-toren, een hoge, ronde toren gebouwd in de 15e eeuw om de Ottomaanse prins Djem, bijgenaamd Zizim, veilig weg te bergen. De camperstandplaats was direct onder aan de burcht.

Na de middag hebben we een stadswandeling gemaakt en voor het eerst sinds maanden moesten de jassen uit de kast. Verder hebben we de Saint-Jean kerk net als het kasteel gebouwd tijdens de middeleeuwen door de Hospitaliers en die een als Historisch Monument geklasseerde oud orgel bevat bezocht en dat waren de ”hoogtepunten” van de stad.

Wij waren beslist niet onder de indruk van deze stad. Heel veel leegstand en weinig sfeer en de tekst van aanbeveling over deze stad dat er veel valt te ontdekken mag best aangepast worden. We waren net op tijd terug in de camper toen het begon te regenen, iets wat we ook al een hele poos niet meer gezien hadden.

De dag erna had het tot onze verbazing flink gevroren en was het maar 4 graden maar we hebben er weinig van gemerkt omdat we rond half 9 alweer startklaar waren.

Châtillon sur Loire

Châtillon sur Loire was ons doel omdat we graag weer eens wilden gaan fietsen en rond de klok van 13.00 waren we op de plaats van bestemming. Een standplaats aan de jachthaven voor plezierboten. Het was er erg rustig en behalve nog een Nederlandse camper waren alle plekken leeg. De zon scheen , blauwe lucht (fris windje) dus ideaal om de wandelschoenen aan te doen en op pad te gaan.

Gelegen op een heuvel in het zuidoostelijke departement Loiret en arrondissement Montargis en ligt op de linkeroever van de Loire. De stad wordt begrensd door een kanaal naar de Loire. De naam is afkomstig van “Castillo”, een klein fort dat in de 10e eeuw op de heuvel werd gebouwd waar nu de St. Maurice kerk, volledig in Renaissance-stijl staat. Verder zie je nog enkele vakwerkhuizen uit de 15e eeuw staan.

Gedurende de Middeleeuwen werd er in de stad gevochten door de abdij van Fleury en het Hof van Sancerre. Met zijn sterke protestantse beweging werd de stad zeven keer aangevallen en belegerd in de 16e eeuw. De volgende dag hebben we een fietstocht gemaakt langs de Loire, het was frisjes maar de zon liet zich geregeld zien. Je kunt in totaal 800 km langs de Loire fietsen op goed aangelegde fietspaden.

Bij terugkomst moesten we nog boodschappen doen, maar onze batterijen van de fietsen waren bijna leeg én we moesten om bij de SuperMarché te komen een flinke klim maken dus op hoop van zegen hebben we ons naar boven gezwoegd om vervolgens tot de conclusie te komen dat de winkel pas drie kwartier later open zou gaan. Er was een bedrijfsleider in de winkel en deze heeft voor ons de winkel open gemaakt zodat we onze boodschappen alsnog konden doen! Wat een service, daar hoef je in Nederland niet mee aan te komen. Natuurlijk bedankten we hem voor dat vriendelijke gebaar, maar hij vond het de gewoonste zaak van de wereld, getuige zijn antwoord: "Je vous en pris......" Berg af was natuurlijk een fluitje van een cent en moe maar voldaan konden we de warmte van de camper opzoeken.

Morgen vervolgen we onze reis naar het Noorden, richting het koude Nederland. De overige foto's staan op Flickr, Album 2017-13.

Harrie S.

Zeggu dame, jouw zin "kan je in Nederland wel vergeten" gaan we nu het mooie Holland katten :-)
Ik kan wel janken, is dat spul maanden weg, mooie verslagen en kieken dat is waar, zelfs het laatste verslag 3 keer binnengekregen, is dat onder de noemer van zekerheid voor alles....pppfffttt

Tja het Frankenland zo mooi die plaatjes allemaal beste camper rijders, ik zal eerdaags de verslagen missen, maar.....een blog van wat jullie in Venraay allemaal uitspoken??
Een idee?? ik reageer wel......of is dat minder :-)
All the best, geniet nog en ik ook van alles wat ik lees en zie.
Houdoe, Harrie,

Honi soit qui mal y pense !!

susan

Hoiiiiii.... richting Kikkerlandje wordt het frisser... jaja het is november. Ach ja zoals je al zei, kun je alvast een beetje wennen qua temperatuur.
Mistletoe... vind ik zo mooi, het is tenslotte bijna kerst en dan weten ze wel wat ze er voor vragen... duur!!! Onder de takken staan kussen? lol
Mooie plaatjes weer... lieve groetjes :-)

willem de wit

Leuk verslag van jullie belevenissen, en wederom verrekte mooie foto's. Complimenten.

Jantje

ben benieuwd waar de mistletoetakken komen te hangen in jullie huis, of heb je ze nu al opgehangen in de camper?!

Richard Zinnia en Mirte

zijn we gelukkig niet de enige meer die het koud hebben ;-)