Met de camper naar .....

De laatste dagen bijzonder Portugal

Nazare

Het strand van Nazaré, met zijn milde klimaat en natuurlijke schoonheid, bewaart een van de oudste vissertradities van Portugal. Het lange sikkelvormige strand met wit zand waar de stad aan zee grenst, is bekend om zijn grootsheid en om de bontgekleurde strandtenten die een contrast vormen met het blauwe water. Dit is het Portugese strand met de kleurrijkste visserstradities. Hier zie je vissersvrouwen die nog geheel volgens traditie gekleed gaan in zeven rokken.

Als je naar de zee kijkt, zie je aan de rechterkant een indrukwekkende kaap. Dit is SĂ­tio, een 318 meter hoge rots die steil oprijst uit de zee. Hier heb je een van de mooiste uitzichten van de Portugese kust. (De moedigsten onder ons kunnen deze te voet beklimmen, maar je kunt ook met de kabeltrein naar boven aldus de toeristisch informatie)

En ja, wij waren dus zo moedig! Een stevige wandeling omhoog van bijna 3 km vanaf de camping, en de laatste kilometer steil omhoog. Boven op de rots herinnert de kleine kapel Ermida da MemĂłria aan het wonderbaarlijke verhaal over de ridder D. Fuas Roupinho, wiens paard door tussenkomst van de Heilige Maagd aan de rand van de klif tot staan werd gebracht. Waar of niet, bij de uitkijkpost Miradouro do Suberco kun je de sporen zien die de hoefijzers van het paard op die mistige ochtend in 1182 in de rots hebben achtergelaten.

Vandaag de dag is deze stad vooral bekend om de hoge golven en het surfen, dankzij de “Canhão da Nazaré", een onderzees geomorfologisch fenomeen waardoor perfecte reuzengolven worden gevormd. Het is de grootste onderzeese kloof van Europa, die 170 km langs de kust loopt en op sommige plaatsen tot 5000 meter diep is.

In Sítio kunt u ook het heiligdom Santuário de Nossa Senhora da Nazaré bezoeken.

Wij hebben twee dagen op een bijna geheel lege camping gestaan in Nazaré; van de meer dan 100 plaatsen waren er maar 9 bezet. Je merkt aan alles dat het toeristenseizoen afgelopen is, al staan de camperstandplaatsen elke avond vol.

Obidos.

Het middeleeuwse stadje Óbidos is een van de meest pittoreske en best bewaarde vestigingsstadjes van Portugal. Óbidos ligt voldoende dicht bij de hoofdstad, boven op een berg vlak bij de Atlantische kust en was ooit van strategisch belang voor de verdediging van het grondgebied. Het werd al bevolkt voordat de Romeinen het Iberisch Schiereiland innamen en kende een nog grotere bloei vanaf het moment dat het werd uitgekozen door de koninklijke familie. Toen koning D. Dinis het stadje in de 13e eeuw aan zijn vrouw, D. Isabel, schonk werd Óbidos de stad van de koninginnen van Portugal, die verschillende dynastieën lang het stadje hebben verfraaid en verrijkt. Dit is ook een van de belangrijkste redenen waarom er zoveel kerken in dit kleine stadje zijn te vinden.

Binnen de stadsmuren bevindt zich een goed bewaard kasteel tussen een labyrint van smalle straatjes en charmante witte huisjes met kleine winkeltjes met plaatselijke producten en souvenirs. Tussen de portieken in Manuelijnse stijl, de met bloemen versierde ramen en de kleine pleintjes, vind je verschillende bezienswaardigheden, goede voorbeelden van de religieuze en civiele architectuur uit de gouden tijden van het stadje. Een andere attractie is de beroemde kersenlikeur, de “Ginjinha de Óbidos”. Je kunt dit drankje op verschillende plaatsen proeven, bij voorkeur in een bekertje van chocolade; wij hebben dit toch maar overgeslagen.

Heel het jaar rond vinden er evenementen plaats die dit kleine stadje opvrolijken. De meest bekende zijn ongetwijfeld het Festival Internacional do Chocolate (chocoladefestival), de Mercado Medieval (middeleeuwse markt) en de Kerstmarkt, waarbij het stadje wordt omgetoverd in een grote kerststal. Andere belangrijke evenementen zijn de Temporada de Música Clássica Barroca (barokmuziek), de Temporada de Cravo (klavecimbel) en het “Festival de Ópera” (operafestival) die een speciale sfeer aan Óbidos geven. Er zijn in de warme zomermaanden ook allerlei openluchtspektakels. Wij hebben een paar "straat"muzikanten gezien: gitaristen die ons vermaakten met ballades. Ondanks dat er elke dag busladingen met toeristen dit stadje bezoeken heerst er een gezellige sfeer.

Obidos is ook 's avonds een heel romantisch en sfeervol stadje als de grootste drukte weg is.

De camperplaats ligt tegen het aquaduct aan en werd vrijwel geheel bevolkt door franse camperaars; de twee dagen dat wij er waren hebben we daarnaast nog 2 Zwitsers, en Ă©Ă©n nederlander gezien. Ondanks dat de temperatuur overdag tussen de 28 en 33 graden ligt, koelt het 's avonds heel snel af als de zon onder is.

Morgen rijden we terug richting Spanje. De overige foto's staan in Album 2017-8 op Flickr.

Ko

Prachtig verhaal.
Jannie heb je die “stakker” weer uit zijn benarde situatie geholpen?

Gr.
Ko

willem de wit

Arme Roland, de hele kop klem gezet :) het is net die film, 50 kleuren grijs, maar dan andersom :) :)

Susan

Ik heb weer genoten van jullie verhaal en de prachtige foto's
Goeie reis verder en lekker genieten van alle mooie.. . Xx

Harrie S

Een chocolade festival, mmmmm ik droom er van :-)
Enne Janny, Roland zo klemzetten......is dat de moeder van je gedachten? :-)
Ben jij de camper huisbruut???
Hopelijk is er in het mooie Portugal ook een tehuis voor "zwaar" aangedane mannen :-)

Weer erg mooie plaatjes thx, alleen nogmaals die van Roland, daar heb ik nachtmerries van :-)
H.S.

Inge

7 rokken?????????????? Arme vrouwen en dat met die bloedhitte.................moet er niet aan denken.......1 ding is zeker, zij zullen nooit last van blaasontsteking hebben hahaha!!!
En ik had niet anders verwacht dan dat jullie naar boven zijn gesjokt, maar wel een prestatie met die warmte! Prachtig verhaal en foto's weer, nog steeds volop aan het genieten, zowel jullie als ik!

Richard Zinnia en Mirte

Zijn er nou echt geen lelijke plaatsen waar jullie langskomen? ;-)

Netty en Johan

Een mooie afsluiting van een prachtig land. Mooie foto.s ook. Over Roland zal ik maar niks zeggen. Dat is al genoeg gedaan. Ja een ding; zo te zien vind hij t helemaal niet erg!!!!
Liefs, Netty en Johan