Met de camper naar .....

Naar grote hoogte

Soms heb je wel eens een dag dat het allemaal net iets anders gaat dan je wilt. Voor ons begon dat bij vertrek uit Santiago de Compostella. Bij het weg rijden vanaf de camperplaats hoorde we ineens een krakend geluid. Dus terug zetten en opnieuw wegrijden, weer hetzelfde. Dan maar even uitstappen en kijken wat er loos is. Op de hoek stond een stroompaal maar die hadden we niet geraakt, wel bleek er onder de begroeiing van planten een grote brok cement te liggen.. Lekker handig dus; barst in de bumper. Voor we richting Portugal reden wilden we bij de Carrefour boodschappen doen, helaas geen parkeerplaats. Vervolgens missen we een afslag omdat de tom-tom te laat aangaf dat we rechtsaf moesten. Pas na 12 km konden we van de weg af en terug rijden. Door wegwerkzaamheden gebeurde het nog een paar keer dat we verkeerd reden. Onderweg moesten we ook nog een andere gasfles kopen en de aansluiting daarvan bleek te lekken toen we ā€™s avonds wilden gaan koken. Dus even een andere aangesloten. Bij het koken vloog de draaidop van de peperkorrels af en belandden de pepers in de wokpan, dus het was een ā€œgepeperdeā€ maaltijd.

Onze camperstandplaats was in Vila Nova de Cerveira in Portugal. Een klein sfeervol dorpje met een vesting, waar we ā€™s middags gewandeld hebben. ā€™s Morgens kon het lek van de aansluiting worden verholpen met een nieuwe koppeling die we uit voorzorg in Nederland al hadden gekocht.

De dag erna besloten we onderweg een andere route te nemen en eerst een paar dagen naar Porto te gaan. Dus even van de autoweg af om uit te zoeken hoe en waar we in Porto naar een camping konden. We kwamen in een heel klein dorpje waar de weg net zo breed was als onze camper en op een gegeven moment werden we netjes gesommeerd om terug te gaan. Dus in de achteruit de straat weer uit. Spaans benauwd kreeg ik het en Roland werd er niet warm of koud van. Via de tolweg (meestal vermijden we die omdat er dan onderweg niets te zien is) kwamen we rond de middag aan op de camping in Porto. De camping was erg sober en het sanitair op de camping was nog uit de jaren 60 maar wel schoon dus wat wil je nog meer. Op 200 meter van de camping was de zee, dus hoef je niet na te denken over wat je zult gaan doen. Ondanks dat het 25 graden was, waren er maar weinig mensen op het strand. We beginnen nu te merken dat de vakantieā€™s overal voorbij zijn.

Onze tweede dag zaten we al vroeg op de fiets omdat we de oude binnenstad van Porto wilden bezoeken. Het was heerlijk om zoā€™n 10 km langs de kust te fietsen.

Net zoals in Lissabon is ook Porto erg heuvelachtig en zie je Porto van verschillende hoogtes. De kathedraal was gesloten voor toeristen maar het was er een drukte van jewelste want de bisschop van Porto werd deze dag begraven en de bevolking kon het condeolance-register tekenen.

Zoals overal in Portugal zie je veel betegelde gevels in allerlei kleuren en ook hier hele smalle straten. Wij hebben een aantal uren door de stad gewandeld en op het einde van de middag was het heerlijk om weer terug te fietsen.

Terug op de camping nog leuke gesprekken gehad met een Nederlands echtpaar die sinds een jaar of 4 een camper hebben en van alles wilden weten. Zelf sta je er niet zo bij stil dat je op deze manier al meer dan 20 jaar op vakantie gaat maar het is altijd leuk als je andere mensen wegwijs en enthousiast kunt maken (of niet Inge en Niek? ;-)

En ā€™s avonds weer een wandeling naar de zee om naar de zonsondergang te kijken. Wel jammer is het dat je ā€™s avonds vanaf een uur of 20.00 niet meer buiten kunt zitten want als de zon onder is koelt het heel snel af en wordt het erg vochtig buiten. Maar je kunt niet alles hebben. Tot nu hebben we mooi weer gehad en is de regenjas nog maar een keer uit de kast geweest.

Vanmorgen (14 sept) hebben we Porto weer achter ons gelaten en zijn we het binnenland van Portugal ingereden. En dan MOET je volgens Portugal kenners in Braga naar de kerk ā€œBom Jesus de Monteā€ (ā€˜Goede Jezus op de Bergā€™) Daarover later meer.

Braga, is een van de oudste steden van Portugal en een bruisende studentenstad. Bracara Augusta werd meer dan 2000 jaar geleden door keizer Augustus gesticht en ligt op een van de belangrijkste Romeinse verbindingswegen van het Iberische schiereiland. Later werd de stad door keizer Carcalla verheven tot hoofdstad van de Romeinse provincie GalƩcia, het huidige Galliciƫ.

Nadat we een rondwandeling door de stad hadden gemaakt hebben we de bus genomen naar de 5 km buiten het stadscentrum liggende kerk ā€œBom Jesus de Monteā€ Om deze kerk op een heuvel te bereiken beklim je eerst een lange trap , de ā€œVia Sacraā€ (323 treden) uitgehakt in graniet. Langs deze moeizame escada wordt in een aantal kapellen het lijden van Jezus door levensgrote terracotta figuren uitgebeeld. De bouw van de kerk werd pas aangevat toen de trap enkele decennia later klaar was.

Dan denk je dat je er bent en zie je de kerk op de heuvel liggen met de Trap van de Vijf Zintuigen en de Trap van de Drie Deugden verder naar boven met terracotta beelden die het indrukwekkende retabel vormen langs kapellen met beeldengroepen waarin de belangrijkste scĆØnes uit het Oude Testament zijn uitgebeeld.

Gezien het feit dat het behoorlijk warm was besloten wij om dat laatste gedeelte van de zigzaggende trappen te laten voor wat het was en even te genieten van het panoramische uitzicht over Braga voor we de 323 treden weer naar beneden liepen. Het was beslist de moeite waard. Overigens hoef je die trappen niet te lopen want je kunt ook met een kabelbaantje naar boven (lange wachttijd) maar ā€œbikkelsā€als we zijn kozen wij voor de trap. (sommige pelgrims doen dit rond Pasen op hun knieĆ«n)

Nadat we weer met de bus terug naar de stad zijn gegaan moesten we nog 3 km terug lopen naar de camping dus we vonden het welletjes.

Morgen gaat het richting Vila Real.

De overige foto's saan op Flickr, albums 2017-5 en 2017-6

willem de wit

Helden.... ik had al na 10 treden opgegeven :) gezien het weer hier in holland ben ik nu verrekte jaloers op jullie.

Netty en Johan

Zo zie je maar weer, dank zij die gepeperde wokmaaltijd hebben jullie kunnen doen wat je gedaan hebt in Braga. Anders hadden jullie de trappen nooit gehaald, hihi grapje. Goed van jullie hoor. Mooi he, is Portugal. Jullie lekker genieten van al het moois en vooral van t mooie weer. Wij zitten hier in de stromende regen en hebben in tegenstelling tot jullie de regenjas elke dag nodig.

Dikke knuffel en tot t volgende verslag.
PS Janny, ik zou graag een terrasje pakken met jou maar je bent zo ver weg

susan

Tjaaaa als het een keertje mis gaat, volgt er vaak meer... Ik weet er alles van :-) Gelukkig dat het niet elke dag zo gaat.
Zo leuk om jullie op deze manier te volgen, de verhalen en de mooie foto's.
Geniet maar lekker verder
Knufffffff xxxx

susan

Heeeeeeee mijn poging om een reactie te plaatsen is gelukt :-)

Jan en Anne Marie Bosje

Een boeiend verhaal met mooie foto's. Ik had wel verwacht dat jullie de trap op de knieen zouden beklimmen. Maar in Portugal zijn meerdere mogelijkheden voor zoiets. ha, ha ha.
Je kunt zien en lezen dat jullie ontzettend genieten. Dus ga zo door.
Veel groeten uit de Vollenbergstraat.

Inge

Knap hoor dat jullie de trappen hebben gelopen maar had ook eigenlijk niets anders verwacht!!! Herkenbaar de foto's van Porto, mooie stad vond ik zelf. En ach ja soms heb je van die dagen ........ maar die kunnen jullie hebben hoor ??