Met de camper naar .....

Sur la Meuse

Bogny-sur-Meuse

Beiden keken we uit naar onze rondreis door Zuidwest-Europa en 9 augustus 2017, was het dan zo ver. De reis ging voorspoedig en in Monthermé, één van de eerste plaatsjes in Frankrijk, moesten we stoppen om een gasfles te kopen. Europa mag dan wel één zijn, maar uniform is het nog lang niet. Zweden, Noorwegen, Spanje en Portugal hanteren ieder hun eigen aansluitingen op hun gasflessen en Frankrijk heeft zijn eigen omruilsysteem van zijn - Franse - gasflessen. Op deze reis hebben we dus drie soorten flessen bij ons: een Nederlandse, een Franse en een Spaanse.

Halverwege de middag kwamen we in Bogny-sur-Meuse aan en op de camperplaats aan de oever van de Maas had een Grote Brit en een fransoos zijn plekje al gevonden; wij konden daar nog ruimschoots bij. Vanaf onze standplaats zagen we aan de overkant op de berg een heel groot standbeeld staan en nadat we ons geïnstalleerd hadden maakten we een kleine dorpswandeling die uiteindelijk op een heuvel, na een klim van 140 meter, eindigde op de plek van vroeger het Kasteel Regnard had gestaan; van het kasteel zelf was niets meer over en in de plaats daarvan heeft men het genoemde standbeeld geplaatst. Je had wel een prachtig uitzicht op de kronkelende Maas.

De volgende dag ging onze tocht op de fiets over de Voie Verte de Trans-Ardennes naar Charleville-Mézières, de hoofdstad van de Franse Ardennen, met zijn prachtige Place Ducale; dit plein is een zusje van het beroemde Place des Vosges in Parijs en dat kan ook niet anders want de ontwerper ervan was dezelfde. We hebben nog gezocht naar een uitspanning waar ze de lokale specialiteit - blotekontenschotel (la cacasse à cul nu) - serveerden maar die hebben we helaas niet kunnen vinden; het gerecht bestaat, voor de liefhebber, uit gestampte aardappelen met ui en spek/vette worst.

Troyes

Nadat we op 11 augustus lekker buiten in de zon ontbeten hadden en hadden opgeruimd zijn we vertrokken richting Montgueux. Onderweg zijn we nog gestopt bij een groot monument uit WO l dat tussen de nog zichtbare loopgraven is gebouwd. In dit Osuarium liggen de overblijfselen van 10.000 soldaten.

Montgueux; dit kleine dorpje ligt op een heuvel op 15 km van het centrum van Troyes. We stonden daar bij een champagne-wijnboer; een lekker rustig plekje met helaas wel één groot nadeel zoals later die avond bleek. 's Middags stapten we op de fiets naar Troyes, dè stad van de vakwerkhuizen. We fietsten over de Voie Verte de la Vienne, bijzonder was dit omdat Roland dit gedeelte gelopen heeft op zijn weg naar Santiago in 2015.

Naast de vakwerkhuizen is de stad ook nog vergeven met kerken, basilieken en kathedralen; we hebben de kathedraal Saint-Pierre-et-Saint-Paul, de basiliek Saint-Urbain, en de kerken Saint-Jean-au-Marché, Sainte-Madeleine en Saint-Nizier bezocht. Als je Troyes bezoekt moet je die niet overslaan; elk godshuis heeft wel iets unieks. Zo is de Saint-Pierre-et-Saint-Paul zeer groot en is daar in de 10e eeuw Lodewijk II tot keizer gekroond, heeft de Saint-Nizier een bijzonder mozaïek-dak en valt in Sainte-Madeleine een zeer bijzonder doksaal te bewonderen. Dat laatste lijkt wel een kantwerkstukje in steen

Bon appétit

Er zijn landgenoten die niet naar Frankrijk willen omdat ze de Fransen onaardig vinden; zo zijn ze van mening dat de Fransen je liever kwijt dan rijk zijn en je dan ook daar naar behandelen. Nou, onze ervaringen zijn heel anders. Toen we op een bankje neerstreken in de Jardin des Innocents om onze boterhammen op te eten, wenste elke voorbij lopende Fransman ons smakelijk eten; kom daar in Nederland maar eens om.

Op onze rit naar Troyes hadden we al onze twijfels voor de terugweg; Montgueux ligt op een heuvel die zo'n 400 meter boven het land uitsteekt en de afdaling ging nog wel, zij het over een kiezeltjespad. Maar terug! Dat was puffen en ploeteren en ondanks de elektrische ondersteuning konden we het geheel niet fietsend afleggen. Eenmaal boven besloten we om de volgende dag naar de stadscamping van Troyes zelf te gaan om zaterdag ons bezoek aan die stad af te maken. Daar staan we nu. Morgen gaan we verder, dieper Frankrijk in.

De overige 81 foto's kun je zien door op de link hiernaast (Fotos op Flickr 2017) te klikken.

Carla

Jullie zijn er weer. Prachtige foto's!
Nogmaals fijne vakantie. ?

Hanni

Alweer onderweg. Een hele fijne en indrukwekkende reis gewenst.

Niek Kools

De zondagochtend kan voor mij niet meer kapot, hier geen zon. Het verhaal van jullie maakt mij weer blij! ?

Ko en Winny

Prachtig verhaal en dito foto's.
Wij blijven jullie de komende maanden volgen.
Doe voorzichtig en heel veel plezier tijdens jullie reis.

Nellie Zegers

Ik wens jullie fijne vakantie heel veel plezier

willem de wit

geweldig om te lezen en de foto's te bekijken, zo reizen wij toch ook met jullie mee.

Petra en Theo

Wij wensen jullie een fijne vakantie.

Netty en Johan

Hoi Lieverds, jullie hebben al weer een hele reeks mooie ervaringen opgedaan en al vele prachtige kiekjes laten zien. Ongelooflijk he dat het puur handenwerk is, al wat je ziet aan en in die indrukwekkende kathedralen, Daar wordt je wel even stil van.

Jammer he Roland, dat je het blotekontengerecht niet hebt kunnen eten Maar.....dan maak je dat toch gewoon zelf! Ik denk dat je voor Janny dan maar iets anders moet verzinnen. HIHI.
Een goede reis verder en heel veel plezier en moiie plekjes. Liefsxxxxxx

Sietske & Gijs

Blotenkontengerecht? Klinkt als dat sla met spekvet van je pap ;) Ik pas even denk ik! Jullie hebben de vaart er weer in zo te lezen (maar hoop niet dat jullie ons straks bij thuiskomst een overhoring geven over al die heiligen want dan zal het een mager zesje gaan worden denk ik). Geniet ervan, wij beginnen aan onze laatste week gek Japan en Z-Korea. Grtx van ons

gerda van bruggen

leuk om jullie reiservaringen weer te volgen ik wist niet eens dat jullie weg waren veelplezier samen

Inge

Hahaha leuke foto van Janny met dat bronzen kussende meisje!!! En nee voor mij ook geen blotekonten gerecht...getver..............

Jan en Anne Marie Bosje

Het is weer een prachtig verhaal en mooie foto's. Geniet van de natuur en het andere schoons dat je onderweg tegenkomt. Op deze manier hebben wij ook een beetje vakantie.
Veel groeten en goede reis.