Met de camper naar .....

Back Home Again

“Goedenmorgen, wij wilden even op de koffie komen.”; zo begon onze ontmoeting met de uitbaters van de boerencamping “De Grasplas” in Vorden. Het was namelijk de familie Graaskamp en omdat die naam vrij zeldzaam is in de Achterhoek ènmijn grootmoederook Graaskamp heette, was de kans groot dat hier – voor de derde keer gedurende deze reis – sprake zou kunnen zijn van een ‘familiebezoek’. En jawel hoor, Henk Graaskamp zijn grootvader was een neef vanmijn grootmoeder. Henk kon ons vertellen dat hij een broer had die ook genealogisch onderzoek deed; “hij was zo druk bezig met zijn voorgeslacht dat hij geen tijd had om voor nageslacht te zorgen.” Henk zelf vond het feit dat ik aan familiegeschiedenis deed zo interessant dat hij in de loop van de middag een drietal exemplaren van het tijdschrift “De Oogst” bij ons neerlegde waarin verslag werd gedaan van zijn reis naar Zuid-Afrika, waar hij Nederlandse boeren heeft bezocht die nèt na de Tweede Wereldoorlog vanuit Nederland naar Zuid-Afrika zijn geëmigreerd. We hebben die lectuur dankbaar doorgelezen.

De camping was prachtig; Henk had het boerenbedrijf in de “goede” jaren beëindigd en was in de plaats daarvan een camping begonnen; zo’n 25 standplaatsen rondom een grote (vis)vijver waarin ook gezwommen kan worden. Alles heel netjes en schoon, kortom een prachtige plek om per fiets de omgeving van Vorden te verkennen.

Nu ken ik Vorden vanuit mijn jeugd als de plaats die midden tussen kastelen ligt. De Achtkastelenroute van Vorden is wellicht de oudste fietstocht van Nederland. Al in 1913 nam de burgemeester van Vorden toeristen mee om ze het natuurschoon en de prachtige kastelen van zijn dorp te laten zien. Het is een laagdrempelige route. Letterlijk, omdat er nauwelijks hoogteverschillen zijn. Maar ook figuurlijk, want de route is goed bewegwijzerd en op de site van Routeyou kun je de GPS-route downloaden.

De route voerde ons de eerste dag langs Onstein, een landhuis uit 1613, het Huis Medler, wier eerste vermelding plaatsvond in 1483, maar dat in de 80-jarige oorlog geheel is verwoest. Het huidige huis is in 1800 gebouwd en wordt nog steeds door dezelfde familie bewoond. Vervolgens fietsten we langs Kasteel het Wiersse, ook nu nog bewoond door een een Engelse adellijke familie. Bij de buitenplaats is een historisch landgoed gelegen bestaande uit 300 hectare grond waarvan 16 hectare tuin is omringd door 32 hectare landschapspark. Het beheer daarvan geschiedt met een continuïteit sinds 1678 door opeenvolgende families. De tuin staat bekend als de mooiste tuin van Nederland; helaas was hij gesloten toen wij er waren. Deze tuin is maar enkele (zon)dagen per maand open voor het publiek.

Als laatste stond kasteel Wildenborch op ons programma. Het huis wordt voor het eerst vermeld in 1372 als de roofridder Sweder Rodebaert van Wisch eigenaar van het kasteel is. Het kasteel lag strategisch te midden van moerassen en was een ideale schuilplaats na gehouden rooftochten. De heren van Wisch hielden met regelmaat rooftochten in gebieden van het graafschap Zutphen en Overijssel. Naar aanleiding daarvan belegerden burgers uit Deventer in 1490 het kasteel Wildenborch en burgers uit Zutphen het kasteel Wisch in Terborg, maar zonder veel resultaat.

Bij de uitspanning “De Wildenborchhof” hebben we ons op het terras genesteld voor enkele versnaperingen, waarna we monter naar de camping fietsten.

De tweede dag was het weer iets minder; voortdurend dreigde het te gaan regenen en helemaal droog hebben we het niet gehouden. We hebben die dag veel door het buitengebied gefietst en slechts 3 kastelen/buitenplaatsen gezien: het Kiefskamp, Kasteel Hackfort en Kasteel Vorden. Het Kasteel Hackfort heeft een prachtige kruidentuin en moestuin, in gebruik bij het restaurant dat in het voormalige koetshuis is gevestigd. Daar hebben wij een rustpauze genomen en een heerlijke cappuccino gedronken.

In 1672 - het jaar dat in Nederland bekend staat als het rampjaar -was "het volk redeloos, de regering radeloos en het land reddeloos". In dit jaar begon de Hollandse Oorlog en werd de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden aangevallen door Engeland, Frankrijk en de bisdommen Münster en Keulen. De binnenvallende legers trokken op 12 juni 1672 over de Rijn bij Lobith en versloegen het zwakke leger van de Republiek en bezetten snel veel grondgebied in het landschap Twente en het graafschap Zutphen. Onder hen was ook Lodewijk XIV, die kennelijk in Vorden onder een linde heeft gezeten, getuige deze foto met onderschrift.

De daarop volgende dag zijn we in een rustig tempo naar huis gereden. Jullie zullen het nu zonder onze verhalen moeten doen en wij zullen de zomer door moeten zonder jullie aangename reacties. Ach, aan al het goedekomt een eind. De laatste foto's zijn weer geplaatst op Flickr (Album Week 10)

Tinie

Welkom thuis en ik heb genoten van jullie verhalen keek er iedere keer weer naar uit Gr Tinie
En dat ge bedankt ziet dat wette zou Mam zeggen

Eirrah

En ook dit verhaal weer erg mooi, doorgestuurd naar kennissen van mij die Vorden ook goed kennen en wie weet sommige plekjes nu genoemd juist niet.
Fijn dat jullie weer veilig en heel terug zijn, ook niet onbelangrijk tussen Rudolfen en meer in.

Harrie en Julia

susan

Ja, aan alles komt een einde, ook aan jullie schitterende reis, geniet van alle herinneringen en natuurlijk de geweldige foto's :-) ik heb genoten van alle mooie verhalen... groetjessssssss Susan

netty en johan

Lieve allebei,
Wat een mooie afsluiting van wat een fantastische vakantie moet zijn geweest voor jullie alleei, en ook voor ons, thuisblijvers. Wij hebben lekker kunnen meegenieten van jullie prachtige reisverslag en bijbehorende fotos.
Fijn dat jullie weer thuis zijn.

Liefs en tot snel n keer,

Netty